Inschrijvingsgeld wordt niet terugbetaald

Marie Louise
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Inschrijvingsgeld wordt niet terugbetaald

#1 , 19 jan 2021 12:09

In december ingeschreven voor basiscursus hondenschool op 4/1, cursus werd geannuleerd door maatregelen rond Corona. School stelde voor om ofwel cursusgeld (200€) integraal terug te storten ofwel om reeds in te schrijven voor de e.v. Cursus die wel zou mogen doorgaan van de overheid.

Ondertussen is door omstandigheden de hond niet meer bij mij en ik vroeg de school om inschrijving stop te zetten en cursusgeld terug te betalen.

Men antwoordde dat de inschrijving niet ongedaan kan gemaakt worden en dat ik eventueel het kon omzetten in online cursus ter waarde van 125€ en ik dan het verschil van 75€ zou terug krijgen. Wat ben ik met onlinecursus zonder hond!

Mijn vraag is nu of dit wettelijk is? Er was dus ook geen startdatum voorzien voor cursus.

Met vriendelijke groeten

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
puttemanp

#2 , 19 jan 2021 13:20

In december ingeschreven voor basiscursus hondenschool op 4/1, cursus werd geannuleerd door maatregelen rond Corona. School stelde voor om ofwel cursusgeld (200€) integraal terug te storten ofwel om reeds in te schrijven voor de e.v. Cursus die wel zou mogen doorgaan van de overheid.
De vraag is: bent u op dit aanbod ingegaan. Maw: hebt u zich ingeschreven voor een toekomstige cursus of hebt u toen de terugbetaling gevraagd?

P.

Marie Louise
Topic Starter

#3 , 19 jan 2021 13:40

Ik ben toen ingegaan op het aanbod in te schrijven voor toekomstige cursus. Maar voor deze cursus staat ook nog geen datum vast. en contract of brochure heb ik niet, alles staat online bij X.
Volgens hetgeen ik kan lezen kan na aftrek van vaste en administratiekosten het geld terugbetaald worden indien men een attest van dierenarts kan voorleggen, dat hond ziek zou zijn. Maar ik heb geen hond meer, kan wel een contract van adoptieovername tonen. Ik vind dit gewoon diefstal.

Met vriendelijke groeten.

Reclame

LYNX XX

#4 , 19 jan 2021 14:00

Hond is niet meer bij u.
Nieuwe eigenaar of asiel ?? Indien nieuwe eigenaar hem vragen cursus over te nemen.

Marie Louise
Topic Starter

#5 , 19 jan 2021 14:12

Hond is niet meer bij mij en de cursus laten overnemen was ook mijn eerste gedacht maar de nieuwe eigenaars wonen in west Vlaanderen en cursus is in Limburg, dus ....niet mogelijk

freelance

#6 , 19 jan 2021 15:06

Volgens de voorwaarden van hondenschool , kan hond cursus on-line volgen .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marie Louise
Topic Starter

#7 , 19 jan 2021 20:15

Ja maar ik heb nu geen hond meer voor de cursus online te volgen en de nieuwe eigenaars hebben er geen interesse in !

freelance

#8 , 19 jan 2021 22:36

Nieuwe hond aanschaffen , mischien ?
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Marie Louise
Topic Starter

#9 , 20 jan 2021 08:54

Jij zit waarschijnlijk in de politiek, die geven ook stomme oplossingen !

bosprocureur

#10 , 20 jan 2021 08:57

Jij zit waarschijnlijk in de politiek, die geven ook stomme oplossingen ! :shock:
Is het nu de politiek die uw hond weggedaan heeft?

Waarom probeer je niet om een andere hondenliefhebber die lessen cadeau te doen? of tegen kleine vergoeding?
Ik zie voorlopig niet waar de hondenschool zelf in de fout gegaan is, maar dat zal wel aan mij liggen :)

Zed

#11 , 20 jan 2021 11:55

Jij zit waarschijnlijk in de politiek, die geven ook stomme oplossingen !
Er wordt hier veel gespot, wat me niet de oplossing lijkt, maar de feedback is wel correct.

- U bent een overeenkomst aangegaan om deel te nemen aan een cursus. Dit is een overeenkomst tussen u en de organisator.
- Door de Covid-crisis en de regeringsmaatregelen, kon deze cursus niet online doorgaan. De organisator kon niet aan zijn verplichtingen voldoen, en gaf u de keuze: annuleren of vervangen door een online cursus met gedeeltelijke terugbetaling.
- U hebt besloten om een onlinecursus te volgen. Dit is nu uw nieuwe overeenkomst met de organisator.
- U hebt besloten om uw hond af te staan.
- U hebt nog steeds een overeenkomst met de organisator: u bent verplicht te betalen, zij zijn verplicht om u de lessen ter beschikking te stellen. Het feit dat u heeft besloten om uw hond weg te doen, ontslaat u niet van de verplichting om uw overeenkomsten na te komen. De organisator van de lessen speelt daar geen rol in.

U had hierover moeten nadenken:
- bij het akkoord gaan met de overeenkomst (op basis van de algemene voorwaarden)
- bij het kiezen tussen een annulatie of een onlinecursus.
- bij het afstaan van uw hond

Nu is het te laat. De enige opties die er zijn, zijn (a) het in der minne regelen (als zij in dit verhaal willen meestappen), of (b) betalen (als zij dat niet willen).

Terug naar “Consumenten Koop”