Het bord wordt duidelijk geactiveerd wanneer bruggen omhoog gaan om een schip te laten passeren. Ik volgde deze richting niet, want ik was gefocust op de omhooggaande bruggen en plaatste mij achter een auto die voor de dichte bareel stond (zie foto). Een groot aantal auto's deden hetzelfde en binnen de kortste keren waren we omringd door een aantal politiemensen en gemeenschapswachten die alle auto's fotografeerden en overigens op een zeer onvriendelijke manier (eufemistisch uitgedrukt) geen uitleg wouden geven, geen verhoor wilden afnemen en bovendien iedereen verplichtten om terug in de auto te gaan zitten.
Is de boete terecht, geen probleem. Is de vermeende "verplichte" rijrichting naar links met het oranje bord "Omlegging" regelmatig om die verplichting te kunnen afdwingen. De wegen staan immers vol met oranje borden "Omleiding" terwijl die weg toch nooit noodzakelijk moet gevolgd worden. Ik vind in de wegcode nergens de optie van een oranje onderbord dat een verplichting inhoudt.
Bovendien kom je na het bord aan de rechterzijde ook nog een kruispunt tegen. Auto's die uit deze straat komen, passeren zeker het bord niet en kunnen zich dan wél voor de bareel plaatsnemen.