Mag bank de door beide partijen ondertekende vrijgave huurwaarborg 'on hold' zetten ?
Chronologie:
Op 19-10-2021 verhuisden wij naar onze verbouwde eigen woning.
Hierbij citaat uit onze mail met de bank, over de procedure voor vrijgave van onze huurwaarborg:
"
In bijlage formulier vrijgave HWB.
Na einde huurcontract, kan u dit allen samen invullen en ondertekenen en de huurders kunnen het bij ons binnenbrengen. Enkel van de verhuurder is een kopij eID (beide kanten) nodig (controle handtekening). Voor de volledigheid verzoek ik dat mevrouw Dx Cx ook een afschrift toevoegt van de notaris dat zij eigenaar is geworden van het verhuurde pand (staving waarom iemand anders nu tekent ipv de bij Argenta gekende verhuurder).
Het geheel aan documenten mag ons tenslotte ook via email in goede kwaliteit scan/pdf toegestuurd worden.
"
(de naam van verhuurder heb ik vervangen door Dx Cx)
Verhuurder mailde naar ARGENTA op 30-10-2021 haar eID (beide kanten) en een afschrift van de notaris dat zij eigenaar is van het verhuurde pand.
Op 31-10-2021 liep ons huurcontract af en ondertekenden wij als huurder met de verhuurder het formulier voor vrijgave huurwaarborg (van de bank).
Zoals gevraagd door Argenta: op 31-10-2021 scande ik alles en mailde in pdf naar de bank.
Op 01-11-2021 rond 15:00 mailt ex-verhuurder mij :
"
Tot mijn grote spijt ben ik vandaag tot de vaststelling gekomen dat er een kleine vergetelheid is geweest van uwentwege.
Inderdaad deze schade staat niet beschreven in de plaatsbeschrijving van 28/11/2014 (door u ondertekend).
Ik ga alvast een prijsraming vragen aan een loodgieter.
"
Op mijn vraag wanneer onze huurwaarborg wordt vrij gegeven, mailt ARGENTA op 05-11-2021 :
"
Dit is tijdens mijn afwezigheid on hold gezet door mijn medewerkers, gezien de verhuurder ons verzocht heeft de huurwaarborg niet vrij te geven daar er schade is gevonden die niet was gemeld.
"
Mag ARGENTA de door beide partijen ondertekende vrijgave voor onze huurwaarborg 'on hold' zetten ?