Overdracht van een korte duur huurcontract

Sunshine2022
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Re: Huurcontract niet geregistreerd

#31 , 04 aug 2022 18:24

En wie is in feite uw verhuurder in het contract?
De eigenaar of de makelaar?
Met wie is de borg afgesloten en aan wie moest je de huur betalen?
De eigenaar is niet de makelaar, de borg is betaald aan Korfine een geblokkeerd rekeningnummer, daarin staat de eigenaars zn naam op.
Huur werd betaald aan de makelaar.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Sunshine2022
Topic Starter

#32 , 04 aug 2022 18:33

Nee, ik corrigeer mezelf, het opzegbrief is persoonlijk afgegeven. Hiervoor moest ik nog terug komen op kantoor om nog wat dingen te ondertekenen, maar wegens ziekte kon dit niet. Heb haar daarna vaak gemaild en gebeld, maar zij was spoorloos verdwenen en sinds vandaag nu zij het contract heeft geregistreerd, heeft ze pas gereageerd.
Ik ben niet bekend met de regels in Belgie, omdat ik Nederlands afkomstig ben. Daarom ook persoonlijk bij de makelaar langs gegaan om te vragen hoe we het best het contract kunnen beeindigen. Op haar advies heb ik zo gehandeld.
Sunshine, heb je de opzegbrief (een kopie ervan voor jou) gedateerd laten aftekenen voor ontvangst door de makelaar? Anders heb je geen bewijs dat je op 28/07/22 je opzeg hebt gegeven.
Mijn partner (waarmee ik niet gehuwd ben of feitelijk samenwoon) heeft wel een document ondertekend en de sleutel ingeleverd op de maandag. (Hij was de mede huurder samen met mij)
Als jullie samen het huurcontract hebben getekend, moeten jullie ook samen de huuropzeg geven.
Welke documenten hebben jij en je partner dan (afzonderlijk) getekend bij de makelaar?

Verder wist ik niet dat de niet-registratieplicht voor contracten korte duur was komen te vervallen met de nieuwe huurwet van 2019. Sorry and Thanks NatD
Nee, dat is het dus, geen ontvangstbevestiging gekregen van de makelaar, pas vandaag zegt ze per mail (dus als bevestiging), dat ze de sleutels en opzegbrief heeft ontvangen. De sleutel weliswaar in de brievenbus. Maar ik heb wel verstuurde mails met datums erop waarin staat dat ik de sleutel heb ingeleverd en of kon bevestigingen wanneer ze het binnen heeft gekregen ivm dat ik ziek was. We hebben dit zoveel dagen al proberen aan te kaarten bij haar, haar kantoor was ook dicht, telefonisch onbereikbaar. En wij bleven wachten, wij zijn niet bekend met de wetten en regels in Belgie, en makelaar heeft ook gezegd dat er een 3 maanden opzegtermijn zal ingaan, terwijl dat niet kon, omdat het huurcontract op die dag niet geregistreerd was.

Ik lees ook op andere forums dat het eigenlijk niet verplicht is om van te voren op te zeggen als het contract niet geregistreerd is, wij hebben dat wel gedaan zowel de makelaar als de eigenaar op de hoogte gebracht, dat wij zijn vertrokken. Dat is de sanctie dan. Technisch gezien, zijn wij al vertrokken en heeft zij daarna pas de registratie doorgegeven en plaatsbeschrijving ingevoerd.

Enige bewijs dat we hebben zijn belgesprekken en mails waarin staat dat we het hebben ingeleverd. Niet per post, maar in de brievenbus bij haar. Dat zij nu pas zegt het ontvangen te hebben terwijl ik op mail bewijs heb dat ik het al eerder dan 1 augustus heb ingeleverd, dat is niet mijn fout geweest. ze wilt nu kosten verhalen bij mij, terwijl ik de woning allang heb verlaten.

Sunshine2022
Topic Starter

#33 , 04 aug 2022 18:39

‘Zou kunnen ‘ maar er is bij mijn weten niets veranderd aan de regels mbt registratieplicht. Daarom graag een echte huurexpert hier.
Art. 21. Korte duur
§ 1. In afwijking van artikel 16 kan de huurovereenkomst schriftelijk worden gesloten voor een duur die korter dan of gelijk is aan drie jaar.
Artikel 17 tot en met 20 zijn niet van toepassing op die huurovereenkomst.
Met behoud van de toepassing van artikel 34 en 35, § 2, kan de huurovereenkomst, vermeld in het eerste lid, maar eenmaal en alleen schriftelijk en onder dezelfde voorwaarden worden verlengd zonder dat de totale duur van de huur langer dan drie jaar mag zijn.
De huurovereenkomst wordt beëindigd als een van de partijen ten minste drie maanden vóór het verstrijken van de in de overeenkomst bepaalde duur een opzegging heeft gedaan.
Niettegenstaande enig andersluidend beding of enige andersluidende overeenkomst wordt bij ontstentenis van een tijdig gedane opzegging of als de huurder het goed blijft bewonen zonder verzet van de verhuurder, zelfs in de veronderstelling dat een nieuwe huurovereenkomst wordt gesloten tussen dezelfde partijen, de huurovereenkomst geacht te zijn aangegaan voor een duur van negen jaar, te rekenen vanaf de datum waarop de aanvankelijke huurovereenkomst van korte duur in werking is getreden. In dat geval zijn artikel 16 tot en met 20 van toepassing en blijven de huurprijs en de andere voorwaarden dezelfde als die welke bepaald waren in de aanvankelijk gesloten huurovereenkomst van korte duur, met behoud van de toepassing van artikel 34, 35 en 36, § 3.
§ 2. De huurder kan de huurovereenkomst op ieder tijdstip beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van drie maanden.
Als de huurder de huurovereenkomst vervroegd beëindigt, heeft de verhuurder recht op een vergoeding die gelijk is aan anderhalve maand, één maand of een halve maand huur naargelang de huurovereenkomst een einde neemt gedurende het eerste, het tweede of het derde jaar, rekening houdend met de aanvangsdatum van de eerste huurovereenkomst.
Zolang de huurovereenkomst niet geregistreerd is na de termijn van twee maanden, vermeld in artikel 32, 5°, van het Wetboek der Registratie-, Hypotheek- en Griffierechten, zijn de opzeggingstermijn, vermeld in het eerste lid, en de vergoeding, vermeld in het tweede lid, niet van toepassing. De huurder brengt de verhuurder op de hoogte van de opzegging, die ingaat op de eerste dag van de maand die volgt op de maand waarin de opzegging werd gedaan.
Bron: https://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_l ... e_name=wet

Ik ben geen huurexpert, maar bovenstaande komt uit het huurdecreet van 2019. Bij niet registratie is er slechts 1 maand opzeg nodig, die ingaat op de 1ste dag van de maand volgend op de opzegging.
Dat zou 1 augustus moeten zijn, maar makelaar wilt tot en met 1 oktober een opzegtermijn, omdat dit in het huurcontract staat. Echter zoals u weet was dit niet geregistreerd om het moment dat wij hadden aangegeven te willen vertrekken uit de woning. Dus de 3 maanden opzegtermijn is niet geldig.

De makelaar heeft het vandaag geregistreerd en wilt nu volgens de normale regels een officiele opzegbrief etc, en dan een 3 maanden opzegtermijn of opzegvergoeding krijgen. (Inhoudend op de borg). Ze negeert het feit dat we op 28 juli al hebben opgezegd en 2 dagen later al het huis hebben verlaten en sleutels hebben ingeleverd. Hiervan op mail bewijs, echter reageerde de makelaar niet meer tot vandaag.

Reclame

Sunshine2022
Topic Starter

#34 , 04 aug 2022 18:58

Het is trouwens een contract voor de duur van 1 jaar, omdat ze eigenaar nadien wilt verbouwen. Wel was er een mogelijkheid om het misschien met nog een jaar te verlengen tot maximaal 3 jaar.

bosprocureur

#35 , 04 aug 2022 19:55

# 33 De makelaar heeft het vandaag geregistreerd. Dus 4 augustus 2022.

Hebt u enig bewijs dat de makelaar en/of de eigenaar kennis hadden van uw opzeg, daterend van voor 4 augustus? En als bewijs minstens een bevestiging van ontvangst van uw mail ? Het feit dat u zelf kan aantonen dat u een mail verstuurde is m.i. niet voldoende.

Sunshine2022
Topic Starter

#36 , 04 aug 2022 20:06

# 33 De makelaar heeft het vandaag geregistreerd. Dus 4 augustus 2022.

Hebt u enig bewijs dat de makelaar en/of de eigenaar kennis hadden van uw opzeg, daterend van voor 4 augustus? En als bewijs minstens een bevestiging van ontvangst van uw mail ? Het feit dat u zelf kan aantonen dat u een mail verstuurde is m.i. niet voldoende.
Ja, 28 juli 2022 werd een mondeling afspraak gemaakt om 01 augustus 2022 om 10 uur naar kantoor te komen om de sleutels in te leveren.
Ik kon niet om 10 uur vanwege werk, en heb toen per mail gezegd dat ik in de middag kom met de sleutels ivm met de opzegging van het contract en Zij gaf hierop antwoord met ''Ok, perfect"

Nadien nog op 31 juli gemaild en een foto erbij gezet dat ik de sleutels in de brievenbus heb gedaan bij haar kantoor, ivm met corona kon ik niet persoonlijk komen op 1 augustus.

Het gekke van alles is; ze reageert op de mail van 28 juli, en daarna is ze verdwenen, pas vandaag wanneer ze de registatie heeft ingediend (nog geen bewijs van ontvangen, dit komt nog zei ze) heeft ze terug gemaild en bevestigd over de sleutels.

bosprocureur

#37 , 04 aug 2022 20:12

Dat is nu eindelijk iets concreets.

U krijgt dus op 28 juli een schriftelijk antwoord van de makelaar, die een afspraak bevestigt om op kantoor te komen om de sleutels af geven. De afspraak is dan wel pas op 1 augustus, toch nog altijd met een niet-geregistreerd contact.

En pas op 4 augustus beginnen ze nattigheid te voelen, en registreren rap rap het contract.

Thomas Morus

#38 , 04 aug 2022 20:19

Huuropzeg dient met aangetekend schrijven te gebeuren. Anders geen sluitend bewijs van de datum.
WIJSHEID IS EEN VERHEFFENDE VORM VAN INTELLIGENTIE

Sunshine2022
Topic Starter

#39 , 04 aug 2022 20:41

Dat is nu eindelijk iets concreets.

U krijgt dus op 28 juli een schriftelijk antwoord van de makelaar, die een afspraak bevestigt om op kantoor te komen om de sleutels af geven. De afspraak is dan wel pas op 1 augustus, toch nog altijd met een niet-geregistreerd contact.

En pas op 4 augustus beginnen ze nattigheid te voelen, en registreren rap rap het contract.
Exact, en ik snap dat gezegd wordt ''aangetekende brief'' etc. Ik ben niet bekend met de wetgeving hieromtrent, maar volgens mij is het niet wettelijk verplicht om AS te versturen, => een topic omtrent hetzelfde probleem https://juridischforum.be/viewtopic.php?t=83956

Hierin staat niks over AS bovendien de makelaar heeft hier ook niks over gezegd, anders waarom zou ze mij op kantoor uitnodigingen om de sleutels in te leveren als het daadwerkelijk aangetekend moet? zij moet de regels beter kennen dan ik. bovendien wilt ze tot op heden het huurcontract niet sturen en dit heb ik ook vaak aan haar gevraagd.

Sunshine2022
Topic Starter

#40 , 04 aug 2022 20:42

Huuropzeg dient met aangetekend schrijven te gebeuren. Anders geen sluitend bewijs van de datum.
Is dit wettelijk vastgelegd?

bosprocureur

#41 , 04 aug 2022 20:43

Datum? ik heb begrepen dat de afspraak om de sleutels af te geven bevestigd is door de makelaar, op 28 juli, middels mailantwoord vanwege de makelaar zelf.

Thomas Morus

#42 , 04 aug 2022 20:47

Sleutels geven is niet noodzakelijk het einde van de huurperiode en dus geen bewijs van opzeg.
Bewijs van opzeg moet met geschrift met bewijsbare datum.
TS staat zeer zwak.

Sunshine2022
Topic Starter

#43 , 04 aug 2022 21:06

Sleutels geven is niet noodzakelijk het einde van de huurperiode en dus geen bewijs van opzeg.
Bewijs van opzeg moet met geschrift met bewijsbare datum.
TS staat zeer zwak.
Ik ben hier niet bekend mee. Heb voor het eerst een huis in belgie gehuurd, bovendien stond hier niks over in het contract toen ik het heb ondertekend.
De makelaar heeft mij zelf een vooropgestelde opzegbrief gegeven waaronder we alleen een handtekening moesten zetten en weer moesten inleveren. Als het aangetekend moest perse, dan had ze dat moeten zeggen en ons niet naar kantoor moeten roepen voor de sleuteloverdracht en voor het ondertekenen van wat documenten.

Kunt u misschien aantonen hoe een huurcontract opgezegd moet worden? en of dit ook geldt voor niet-geregistreerde contracten?
Tegenwoordig wordt mail contact ook als bewijs gehanteerd in rechtzaken.

https://www.elfri.be/artikel/bewijs-van ... via-e-mail
Makelaar heeft wel geantwoord op de mail omtrent opzegging van 28 juli 2022 en sleutel inlevering op 01 augustus 2022.

Zij zou ons nog documenten aanleveren en heeft dit niet gedaan, en waarom geeft ze een akkoord op 28 juli per mail en gaat ze vervolgens het contract registreren? Wetend dat ze de sleutels al binnen heeft..

Thomas Morus

#44 , 04 aug 2022 21:20

U hebt dus "opgezegd" naar eigen zeggen op 28 juli?
Wel, op dat ogenblik was het nog niet nodig dat het huurcontract geregistreerd was.
En aangezien opgezegd werd met onmiddellijke ingang (sleutels afgegeven) was er eigenlijk ook geen voorwerp meer om nog te registreren.

Derhalve zijn de wettelijke vergoedingen van toepassing.

NatD

#45 , 04 aug 2022 21:45

Dat zou 1 augustus moeten zijn, maar makelaar wilt tot en met 1 oktober een opzegtermijn, omdat dit in het huurcontract staat. Echter zoals u weet was dit niet geregistreerd om het moment dat wij hadden aangegeven te willen vertrekken uit de woning. Dus de 3 maanden opzegtermijn is niet geldig.

De makelaar heeft het vandaag geregistreerd en wilt nu volgens de normale regels een officiele opzegbrief etc, en dan een 3 maanden opzegtermijn of opzegvergoeding krijgen. (Inhoudend op de borg). Ze negeert het feit dat we op 28 juli al hebben opgezegd en 2 dagen later al het huis hebben verlaten en sleutels hebben ingeleverd. Hiervan op mail bewijs, echter reageerde de makelaar niet meer tot vandaag.
De makelaar wil dus tot en met 1 oktober een opzegtermijn. Bedoel je niet 31 oktober? (augustus, september, oktober?) Als de makelaar die 3 maanden opzegtermijn wil tot en met 31 oktober, 3 maanden dus, dan wil dat zeggen dat zij/hij weet heeft van de opzeg voor 1 augustus. Heeft de makelaar dat ook laten weten via mail dat ze een opzegtermijn van 3 maanden willen, en wanneer hebben ze dat laten weten?
Als je dan ergens nog ergens iets schriftelijk hebt met een datum, dat blaadje dat ondertekend is, met een datum erop, Of je hebt een mail gekregen van de makelaar voor 4 augustus, dan heb je toch iets in handen.

Of zit ik verkeerd met mijn redenering? (vraag aan mijn forumgenoten)

Terug naar “Huren”