Nee, ik corrigeer mezelf, het opzegbrief is persoonlijk afgegeven. Hiervoor moest ik nog terug komen op kantoor om nog wat dingen te ondertekenen, maar wegens ziekte kon dit niet. Heb haar daarna vaak gemaild en gebeld, maar zij was spoorloos verdwenen en sinds vandaag nu zij het contract heeft geregistreerd, heeft ze pas gereageerd.
Ik ben niet bekend met de regels in Belgie, omdat ik Nederlands afkomstig ben. Daarom ook persoonlijk bij de makelaar langs gegaan om te vragen hoe we het best het contract kunnen beeindigen. Op haar advies heb ik zo gehandeld.
Sunshine, heb je de opzegbrief (een kopie ervan voor jou) gedateerd laten aftekenen voor ontvangst door de makelaar? Anders heb je geen bewijs dat je op 28/07/22 je opzeg hebt gegeven.
Mijn partner (waarmee ik niet gehuwd ben of feitelijk samenwoon) heeft wel een document ondertekend en de sleutel ingeleverd op de maandag. (Hij was de mede huurder samen met mij)
Als jullie samen het huurcontract hebben getekend, moeten jullie ook samen de huuropzeg geven.
Welke documenten hebben jij en je partner dan (afzonderlijk) getekend bij de makelaar?
Verder wist ik niet dat de niet-registratieplicht voor contracten korte duur was komen te vervallen met de nieuwe huurwet van 2019. Sorry and Thanks NatD
Nee, dat is het dus, geen ontvangstbevestiging gekregen van de makelaar, pas vandaag zegt ze per mail (dus als bevestiging), dat ze de sleutels en opzegbrief heeft ontvangen. De sleutel weliswaar in de brievenbus. Maar ik heb wel verstuurde mails met datums erop waarin staat dat ik de sleutel heb ingeleverd en of kon bevestigingen wanneer ze het binnen heeft gekregen ivm dat ik ziek was. We hebben dit zoveel dagen al proberen aan te kaarten bij haar, haar kantoor was ook dicht, telefonisch onbereikbaar. En wij bleven wachten, wij zijn niet bekend met de wetten en regels in Belgie, en makelaar heeft ook gezegd dat er een 3 maanden opzegtermijn zal ingaan, terwijl dat niet kon, omdat het huurcontract op die dag niet geregistreerd was.
Ik lees ook op andere forums dat het eigenlijk niet verplicht is om van te voren op te zeggen als het contract niet geregistreerd is, wij hebben dat wel gedaan zowel de makelaar als de eigenaar op de hoogte gebracht, dat wij zijn vertrokken. Dat is de sanctie dan. Technisch gezien, zijn wij al vertrokken en heeft zij daarna pas de registratie doorgegeven en plaatsbeschrijving ingevoerd.
Enige bewijs dat we hebben zijn belgesprekken en mails waarin staat dat we het hebben ingeleverd. Niet per post, maar in de brievenbus bij haar. Dat zij nu pas zegt het ontvangen te hebben terwijl ik op mail bewijs heb dat ik het al eerder dan 1 augustus heb ingeleverd, dat is niet mijn fout geweest. ze wilt nu kosten verhalen bij mij, terwijl ik de woning allang heb verlaten.