Goeiedag allemaal!
Ik ben al een tijdje op zoek naar een grotere gezinswagen in afwachting van ons eerste kindje.
Ik ben uitgekomen op een advertentie voor een Bmw 520d bij een verkoper van 2ehands wagen.
Ik ben langs geweest, de wagen geïnspecteerd en alles zag er zeer goed uit. Ik ben naar huis vertrokken om even te denken, en heb dan een paar uur later gebeld naar de dealer. We hebben afgesproken dat hij de wagen een maandje voor mij aan de kant kon zetten om mij de kans te geven om mijn eigen wagen te kunnen verkopen voor een betere prijs. Indien niet gelukt ging hij de wagen overnemen voor een afgesproken prijs. Ik moest enkel een voorschot van 1000€ betalen.
De volgende ben ik opnieuw langsgeweest om al een bestelbon op te maken met alle gegevens op. Hierop stond bij vermelding van het voertuig “bmw 5 series”, dus geen vermelding van welke motorisatie precies.
Ik had nog een vraagje in verband met de motorisatie en vroeg of deze 520d 164pk was. Het antwoord was “idd dat klopt. Standaard is het 143 pk maar met de dinorun up-date heeft hij nu ongeveer 170 pk.” Dus ik ging hier vanuit de dit gewoon de 164pk was.
Ondertussen zijn we een paar weken verder en was het moment om de wagen aan te kopen. Ik vraag naar de inschrijvingspapieren voor de verzekering, en daar zie ik bovenaan staan dat dit een 518d betreft. Dit is nog een lagere motorisatie en niet hetgeen ik wou. Dit gaat dus om 518d met een volgens de dealer een volledige herprogrammatie van de motor software.
Dit is echter niet hetgeen ik wenste. Dit is ook nooit specifiek vermeld geweest in de communicatie of op papier gezet. Ook op de originele advertentie stond er 520d. (Waar ik ook een bewijs van heb)
Ik stuur terug dat ik dit niet transparant vind en dat deze altijd als een 518d had moeten aangeboden worden en dat ik wou afzien van de aankoop.
Vanavond dan gebeld naar de dealer en hij wil het voorschot niet terug betalen omdat deze een maand aan de kant heeft gestaan en dat het in de voorwaarden zou staan. Echter staat er op de bestelbon (die ik ook niet getekend heb) onderaan in kleine lettertjes dat de voorwaarden op de achterkant moet staan of als bijlage meegeleverd worden. De achterkant is echter blanco en heb nooit een bijlage met voorwaarden gehad. Deze zijn mij ook nooit uitgelegd geweest. Volgens hem kan hij wettelijk zelf nog meer vragen als compensatie maar daar wil hij niet aan beginnen. Mooie “geste” zeker?
Ondertussen staat de wagen weer online te koop, dit keer natuurlijk wel als een 518d.
Heb ik wettelijk recht op terugvordering van het voorschot? Ik ken de wetgeving niet genoeg maar naar mijn gevoel is hij al eerst in de fout gegaan door het aanbieden van een voertuig dat niet overeenstemt met het werkelijke aangeboden voertuig, ook al zegt ie dat dat besproken is geweest maar dit klopt niet! Ook het ontbreken van de algemene voorwaarden die hij aan de telefoon vermelde die ik nooit ontvangen heb heb ik mijn vragen bij.
Iemand die mij kan helpen?
Alvast bedankt!