Beste,
Op 10 november kocht ik een vaatwastoestel via Bol.com, maar bij een andere handelaar, gevestigd in NL).
Ik plaatste de bestelling en maakte de betaling onmiddellijk over. De volgende dag werd de bestelling door Bol geannuleerd (wegens niet meer leverbaar) en werd terugbetaald.
De vaatwas werd alsnog geleverd op 12 november, het initieel afgesproken tijdstip en werd ook in ontvangst genomen. (ik veronderstel dat dit geldt als het aangaan van een overeenkomst?)
Op 16 november ontving ik per mail een factuur (gedateerd op 12 nov). Vervolgens ontving ik op 24 november 2 mails waarin gedreigd werd met incasso. Er werd naar hun zeggen ook aangifte wegens diefstal gedaan en men zou de vaatwasser komende week bij me thuis komen halen...
Nochtans wordt het volgende vermeld in hun algemene voorwaarden (
https://www.welhof.com/nl_nl/algemene-voorwaarden):
"Artikel 14 Betaling
1. Zolang niet iets anders is afgesproken, moet u de verschuldigde bedragen betalen binnen 14 dagen vanaf de dag na het ingaan van de bedenktijd. In het geval dat verschillende producten uit één bestelling op verschillende momenten worden bezorgd, begint de betaaltermijn na bezorging van het laatste product."
Als ik het goed begrijp heb ik dus nog tot 26 november om aan de betaling te voldoen, of heb ik het hier mis?
Kan een handelaar zomaar dit soort dreigende mails sturen, binnen de betalingsperiode?
Kan hij zomaar ongegrond aangifte doen (of dit beweren) om mij onder druk te zetten en ook effectief het toestel komen opeisen bij mij thuis?
Hoe kan ik hier gepast op reageren? Kan ik een kopie van de aangifte vragen (als die er al is) en eisen deze onmiddellijk in te trekken met bewijs hiervan? Ik sta sterk in mijn schoenen maar de juridische achtergrond ontbreekt me om zelf een onderbouwd antwoord op te geven.
Alvast bedankt.
Yannick