Dank allebei voor de gewaardeerde input.
Als ik het goed begrepen heb gaat alles in volle eigendom naar uw moeder ingevolge "langst leeft...".
Nee - ze wil het stuk roerend goed van ons papa in een vruchtgebruik/naakte eigendom formule steken. Daarom zei ik: hier betalen we dus successierechten op een erfenis waar we misschien binnen 20/30 jaar iets mee kunnen doen (omdat we daarvan pas volle eigenaars worden als mama overlijdt).
Die vruchtgebruik - "lock" (want zo noem ik het), is absoluut niet wat papa in zijn laatste adem nog bedoelde. Heel wrang allemaal want ze is in haar volste recht, maar emotioneel heel zwaar.
Ik ben nog geen enkel geval tegengekomen waar ook de roerende goederen in een vruchtgebruik - lock terecht komen => dit is nochtans wat standaard door de wet geregeld is. De langstlevende echtgenoot erft het vruchtgebruik over de roerende goederen van de overledene, de kinderen erven de blote eigendom. In de praktijk kan de langstlevende m.a.w. het geld laten staan of beleggen, en de opbrengsten (intrest/dividenden) voor zichzelf houden.
Ik weet dat dit standaard door de wet geregeld worden, maar ik ben het in mijn omgeving nog nooit tegengekomen. Er zijn altijd schenkingen geweest (tijdens het leven, om successierechten te vermijden) of bij overlijden gewoon de kinderen volle eigenaar maken, of nog anders: vruchtgebruik laten afkopen zodat de kinderen alsnog volle eigenaar worden en niet pas binnen 20 jaar, als ze zelf te oud zijn om nog iets spannends met dat geld te doen.
Let op dat de insteek van mijn vraag vooral gebaseerd was op emotie, dat weet ik ook, mijn vader heeft dit niet zo gewild. Die wou gewoon een mooi bedraag nu aan ons geven omdat we allebei aan het bouwen zijn, maar puur wettelijk staat ons moeder uiteraard stevig in haar schoenen en mag ze alles bijhouden. Naakte eigendom op roerende goederen zijn we uiteraard (nu) helemaal niks mee.