Ik verhuur een gebouw met 2 appartementen. 2 huurders (gelijkvloers en verdieping).
In de gemeenschappelijke delen/hal is er in een verwarmingselement op electriciteit geplaatst in oktober vorig jaar.
Reden was dat het vocht van de ramen afdruipte en om schade/schimmel te vermijden ik toch wat wil verwarmen. Verwarming stond op 16 graden. (Wil ik in mijn voorstel naar de huurders tot 13 graden laten zakken, om de kosten te beperken.)
In werking gesteld sinds eind november.
De electriciteitskosten van de hal komen op de teller van de bovenste huurder.
Dit weten ze sinds enkele weken, omdat ik hen gemaild heb dat de elec. van de gemeenschappelijke delen op de factuur komt van de bovenste huurder en dat deze aan de onderste huurder moet vragen om de helft hiervan te betalen; zoals de wet voorschrijft (en waar ook naar verwezen wordt in het contract; er staat lettelijk in het decreet dat de electriciteitskosten van de gemeenschappelijke delen voor de huurder zijn).
Die kosten bedragen tot nu max. 500 euro volgens hun. Dat is dus 250 euro per huurder of verdeeld over 12 maanden een 20 euro/maand.
Dit zou neerkomen op 1/38 van de huidige maandprijs voor huur. (Ze kwamen eerst af met dat is 1/3 van de huuurprijs, maar ik heb gezegd dat ze dat bedrag moeten verdelen over 12 maanden, zoals je normaal via voorschotten ook doet voor de gasfactuur).
De huurders zeggen nu:
we willen max. 100 euro per huurder hiervan betalen voor het hele jaar. (is dus 8 euro op maandbasis; en ze willen dit slechts eenmalig doen.)
Die 8 euro/maand is in hun ogen dus veel te veel.
In hun laatste mail zeggen ze bij hun standpunt te blijven en zeggen:
. er is niet voor de meest economische oplossing gekozen:
merk op: dubbele beglazing en een bepaald EPC-niveau is wettelijk niet verplicht voor een hal
(dubbel beglazing raad een vochtexpert af omdat dan het water niet meer op de vensters, maar op de muren gaat neerslagen met alle gevolgen van dien (dan koudste oppervlak)(op 'gas': grote investering van mij nodig, maar nog altijd verwarmingskosten natuurlijk)
. huurders werden niet op voorhand ingelicht
merk op: het staat inderdaad niet in het contract dat deze kosten er bij komen; maar dit zijn variabele kosten en er is mondeling wel gezegd dat er bijverwarming in de hal geplaatst zal worden in de winter; de huurder stuurt me een citaat waarin staat dat het raadzaam is om dit in het contract te vermelden; ik stuur terug dat een raad geen wettelijke verplichting is. Merk ironisch op dat in het contract van de de onderste huurder die de mail verstuurde staat dat ze geen bezwaar zal maken tegen gemeenschappelijke kosten op haar teller).
. ze gaat niet akkoord ermee dat het verwarmingstoestel zomaar op de privemeter van de bovenste huurder wordt aangesloten.
merk op: dit is de goedkoopste oplossing voor huurder en verhuurder. Een extra meter betekent extra vaste kosten voor de huurders.
Voor de verhuurder: een extra meter (met bijhorende zekeringskast en aansluiting) betekent een onredelijke kost voor de verhuurder.
Bovendien ondervinden de huurders geen enkel nadeel van de bestaande toestand. Op dit moment wordt het elec. verbruik van het verwarminstoestel gemeten met een KWH-meter in het stopcontact. Aan de hand van dit en zijn factuur kan de bovenste huurder aan de onderste huurder laten weten wat zijn 50% bijdrage dient te zijn.
Huidige toestand: huurder van bovenste app. trekt het verwarmingstoestel uit als ze thuis is. Ik heb gezegd dat ik ze laat uitzetten als ze dit blijft doen.
Alle reacties, tips en advies (moet dit voor de rechtbank komen) welkom.