belgische wetgeving op een zeeschip

roharro
Juridisch actief: Ja

#16 , 05 feb 2010 23:12

Hangt het niet gewoon af onder welke vlag een schip vaart?
Ja, maar dat heb ik al in het lang en het breed uitgelegd. De wetten van het land van de vlag waaronder men vaart + het internationale zeevaartrecht.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
clm

#17 , 05 feb 2010 23:17

m.b.t. het roken in tally office:

volgens mij is de "tally office" een onderdeel van de accomodatie en is het niet echt een werkplek. als het schip niet onder belgische vlag vaart dan is normaliter de wetgeving van toepassing van het land waarvan het schip de vlag draagt. normaliter

vele schepen hebben tegenwoordig ruimtes in de accomodatie waar roken toegelaten is waar naast de bemanning ook havenarbeiders binnen mogen. het zou me sterk verwonderen dat een filipijn bijvoorbeeld wel mag roken in deze ruimte en een belgische havenarbeider niet. dit is discriminatie. ik denk dat aan boord de functie van de veiligheidsofficier en zijn advies over roken in bepaalde ruimtes aan boord het advies van de preventie adviseur overstemt. deze vraag kan je misschien ook via je vakbond laten beantwoorden.

aansluitend dacht ik dat, zelfs al draagt het bezoekend schip een vreemde vlag, het schip de wetten en regelmenteringen van het land waar het afmeert voor die periode over. de belgische politie heeft volgens mij wel jurisdictie aan boord van een vreemd gevlagd schip vanaf het in belgische wateren is. een schip is geen ambassade. en dit is iet geldig voor oorlogschepen en schepen + overheidsschepen zonder handelsfunctie

sigaretten (en provisie) worden wegens tax bepalingen gecontroleerd door de douane en accijnzen vertegenwoordigers. niet door de federale politie.

de officiele controle diensten voor vreemd gevlagde schepen zijn idd de PSC
www.parismou.org voor meer info

stel dat de bemanning mij gevangen neemt , kapitein trekt zijn gangway omhoog , kan het schip dan gewoon met mij wegvaren en de politie machteloos toezien ?
neen. als ze weten dat jij aan boord zitten halen ze je er af. daar heeft de vlag of kapitein niks mee te maken.

xena
Topic Starter

#18 , 06 feb 2010 00:07

Maar als er een rokende matroos (al of niet in burka!) in dat lokaal aanwezig is kan men hem op grond van Belgische wetgeving of een Belgisch "gentlemen's agreement" niet verplichten die te doven.
dit is ook mijn conclussie

Reclame

xena
Topic Starter

#19 , 06 feb 2010 12:27

m.b.t. het roken in tally office:

volgens mij is de "tally office" een onderdeel van de accomodatie en is het niet echt een werkplek. als het schip niet onder belgische vlag vaart dan is normaliter de wetgeving van toepassing van het land waarvan het schip de vlag draagt. normaliter

sigaretten (en provisie) worden wegens tax bepalingen gecontroleerd door de douane en accijnzen vertegenwoordigers. niet door de federale politie.
ga die website op een andere keer eens doornemen

de kapitein stelt een lokaal ter beschikking aan de werkgever waar ik voor werk , valt dat lokaal dan onder toezicht van mijn werkgever voor de periode het ter beschikking word gesteld ?
om over discriminatie te spreken moet hiervoor ook een wettelijke basis zijn en die is er niet , bovendien betwist ik toch of iemand van boord mag komen roken in een lokaal dat ter beschikking werd gesteld aan mijn werkgever door zijn overste .of de kapitein ten alle tijden zijn good-will kan intrekken doet niks terzake voor de periode het lokaal wel ter beschikking werd gesteld .

ik heb nog nooit douane's aan boord weten gaan maar wel altijd scheepvaartpolitie

en om even over vlaggen te spreken enkele jaren geleden kwam een russisch schip tegen de kade met een gele vlag boven op het kasteel . heb toen de veiligheid gebeld maar die wisten niet wat het was en geloofde mij niet heb dan de 100 gebeld die wisten het ook niet maar die hebben wel de havenkapitein verwittigd en die is met de havendokter aan boord gekomen en het schip vrij gegeven , gele vlag duid mogelijk op besmettelijke ziektes aan boord .

xena
Topic Starter

#20 , 07 feb 2010 13:24

stel dat we op een bedrijfsterein een caravan plaatsen , en de werknemers in plaats van in een refter laten pauzeren in die caravan wat kan aanzien worden als woonzone , geld dan het rookverbod of niet ?
Uiteraard geldt het verbod wel, de caravan staat op Belgisch grondgebied en dus kan de Belgische wet toegepast worden.

hieruit kan je afleiden dat de aard van het lokaal niet terzake doet .

en stel nu dat er een conciergewoning is waarin een concierge woont met zijn gezin ,
mag de concierge in zijn living roken ?
en wat als ze zijn living gebruiken als refter mogen de werknemers er dan roken tijdens de pauze ?

Lex

#21 , 08 feb 2010 13:22

Uw schip ligt daar nu blijkbaar al 8 dagen...ga uw stinkstokken roken aan wal en laat de rest van de bemanning zijn werk doen zodat ze zo snel mogelijk weer kunnen uitvaren! :? :P

clm

#22 , 08 feb 2010 16:08

denk zo als je de situatie volledig "belgisch" wil stellen:
als ha aan boord van dat schip werk jij in onderaaneming voor de rederij. want de rederij doet (is van moeten) beroep op een stouwerij om zijn lading te behandelen. is mss vergelijkbaar met een belgisch bedrijf XYZ die in onderaanneming bij een ander belgisch bedrijf ABC bijvoorbeeld kasten gaat plaatsen. die zullen ook mogen roken in de ruimtes aangewezen door de opdrachtgever ABC. dus: als de veiligheidsofficier/kapitein aan boord een bepaalde ruimte als rookruimte opgeeft dan mag je daar volgens mij gepaft worden zonder limieten.

scheepvaartpolitie = SPN gaan normaal gezien aan boord om het schip in te klaren en uit te klaren. ze controleren daarbij o.a. de bemanning en hun identiteitsdocumenten en verifieren of er illegalen aan boord zijn etc...

de douane gaat aan boord om o.a. de bounded stores te controleren. bounded stores zijn de voorraden die onderhevig zijn aan accijnzen en belastingen. de douanen gaan maw de sigaretten tellen om te zien of de bemanning deze niet aan derden zouden hebben verkocht. de politie komt daarbij op de proppen als men spreekt over smokkel.

er bestaan idd verschillende vlag codes. een rode vlag wil bijvoorbeeld zeggen dat er gebunkerd (brandstoffen) wordt of dat er gevaarlijke producten worden geladen/gelost.

enz...

al eens je licht opgestoken bij je vakbond? wat zeggen die over het paffen aan boord?

xena
Topic Starter

#23 , 08 feb 2010 18:01

al eens je licht opgestoken bij je vakbond? wat zeggen die over het paffen aan boord?
ik ben slechts bestuuslid van een technisch comité ik heb dit gedaan zonder eerst te overleggen de volgende vergadering 4 maart zal ik dit zeker mogen verantwoorden , maar toch hebben ze mij bijgesprongen en gesteund .

maar wanneer we naar de basis gaan van deze discussie inzake het verbieden van te roken in een tally office , noem mij één afdwingbaar wettelijke bepaling waaruit een roker het recht kan ontlenen om tijdens de arbeidsduur de werkgever te verplichten de roker de tijd te geven om te kunnen roken en dan kunnen we de grondwettelijke bepaling aanhalen hetzij art 1315bw hij die zich beroept op een overeenkomst dient dient het bestaan ervan te bewijzen . dus om een sigarretje te kunnen roken tijdens de arbeidsduur en om het even waar kan dit enkel op basis van de goodwill van de werkgever . dus voor u de discussie gaat voeren over het "verbieden van" moet er eerst een "recht op" zijn .
aansluitend kan je de vraag stellen , met wie heb je een arbeidsovereenkomst met je werkgever of met de kapitein ? de kapitein is een derde en maakt geen deel uit van deze arbeidsovereenkomst noem mij één wettelijke basis waarmee je een afdwingbaar recht kan afleiden uit een eenzijdig gebruik van een derde dat in strijd is met een afzonderlijk onderhandelde bepaling uit een arbeidsovereenkomst , gelet op de grondwettelijke bepaling hetzij art 51 van 5 december 1968 waarin de hierarchie van het arbeidsrecht word vastgelegd kan een werknemer zich enkel beroepen op een gebruik van de werkgever bovendien mag een gebruik niet in strijd zijn met de bepalingen van een arbeidsovereenkomst
alsook de dienst preventie van de haven kan een collectieve normatieve bepaling invoeren dat het roken verbied in een tally office deze bepaling intigreert automatisch in de arbeidsovereenkomst net zoals de collectieve normatieve bepaling van deze dienst preventie die het dragen van een helm verplicht aan havenarbeiders aan boord van een schip . met deze verstande dat er reeds een collestieve normatieve bepaling bestaat dat het roken verbied op de kade en aan boord van een schip .

xena
Topic Starter

#24 , 08 feb 2010 18:52

laat de rest van de bemanning zijn werk doen
oei een voorstander van zelfafhandeling

Lex

#25 , 12 feb 2010 15:44

Heb zelf een paar jaartjes gerookt en weet wat voor een zever rokers over zich krijgen! Roken is een keuze en als de wet het niet (meer) toelaat op een plaats dan gaat met men toch ergens waar men wel nog mag roken!

Om iedereen tevreden te stellen...tabak PRUIMEN! De niet rokers hebben geen last van de rook en de rokers hebben hun dosis nicotine binnen!

Vandebos

#26 , 12 feb 2010 17:45

Heb zelf een paar jaartjes gerookt en weet wat voor een zever rokers over zich krijgen! Roken is een keuze en als de wet het niet (meer) toelaat op een plaats dan gaat met men toch ergens waar men wel nog mag roken!

Om iedereen tevreden te stellen...tabak PRUIMEN! De niet rokers hebben geen last van de rook en de rokers hebben hun dosis nicotine binnen!
Er zijn nu al niet genoeg tandartsen in België...

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#27 , 12 feb 2010 18:05

Een caravan een woonzone -- laat me niet lachen - een bedrijf is geen woning dus KAN de caravan daar geen woning zijn (volgens de wet)
Volgens feit kan het wel maar dan moet er bewoning zijn.
Als men in de woning is is men dus niet aan het werken - dus geen loon.
De eigenaar van de grond of caravan zal dan ook de nodige woningbelasting en verblijftakst 2de verblijf moeten betalen enz ...
Ik denk niet dat die vlieger zal opgaan.

Er is vb al voldoende geregeld met vb de woonwagens van woonwagenbewoners die zich ergens niet legaal op de openbare weg plaatsen - blijven een woning - maar kunnen wel weggetakeld worden -gezien voertuig en in dat voertuig mag op dat ogenblik geen persoon aanwezig zijn. Deze kunnen dan indien nodig manu militari met bestuurlijk bevel (burgemeester) worden verwijderd van die plaats.

xena
Topic Starter

#28 , 19 feb 2010 17:28

voila een algemeen sectorieel rookverbod voor oa. de tally office is er , er word ook een intressant stukje uit mijn verweer meegedeeld namelijk dat een roker niet het recht heeft om te roken tijdens de arbeidsduur en enkel kan roken als de werkgever hier toestemming voor kan en wil geven .
---------------------------------------------------------------------------------
Rookgedrag wordt nogmaals besproken met HL en tevens info verdeeld naar ALLE havenarbeiders dmv S-mail van CEPA.
----------------------------------------------------------------------------------
de regels werden vandaag uitgehangen en dit in amper 2 weken tijd ni slecht voor een eenvoudig vakbondsmens vind je niet ?

xena
Topic Starter

#29 , 19 feb 2010 17:36

Roken is een keuze
voor de roker , de rest moet maar mee roken met piekende ogen en stinkende kleren

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#30 , 20 feb 2010 10:01

Er is trouwens een studie gemaakt over de giftige stoffen in sigarettenrook - kwam oa ter sprake op de cursussen preventieambtenaar - ik dacht zo'n + 150 stoffen.

Bij een goede kennis was het in de jaren 70 al verboden te roken in alle bedrijfsentiteiten - ook op de hoofdzetel in Brussel.
Stond in arbeidsovereenkomst bij de derde waarschuwing - ontslag.
Het bij hebben van alcoholische drank - ook in gesloten verpakking - was ontslag om dringende redenen.
Het was een Amerikaans off-shore bedrijf en ik spreek van 1976!!

Terug naar “Archief”