Waar vindt proces plaats als tegenpartij in NL woont?

jozef222
Topic Starter

Waar vindt proces plaats als tegenpartij in NL woont?

#1 , 12 aug 2024 04:59

Hallo iedereen, ik ben erg benieuwd op het antwoord op deze vraag waar ik mee zit:

Als verkoper heb ik een conflict met een Nederlandse koper die ik voor het gerecht wil slepen. Echter, als ik dat doe waar zal dat proces dan plaatsvinden: in België (waar ik woon als eiser) of in Nederland, waar de tegenpartij woont? Alvast bedankt voor jullie antwoord(en).

Marcus Aurelius
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 aug 2024 11:20

------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

jozef222
Topic Starter

#3 , 13 aug 2024 09:43

(verwijzend naar de link hierboven): Ik had een antwoord verwacht dat zou zeggen België of Nederland, maar in de plaats daarvan wordt ik verwezen naar een link naar een website met juridisch jargon waar ik niets wijzer uit word.... De vraag hier werd gesteld door een leek in der verwachting dat een jurist of rechtsgeleerde mij een duidelijk antwoord zou kunnen geven.

Is er dan geen simpel antwoord mogelijk op mijn vraag waar een proces gaat plaatsvinden met een koper uit buurland Nederland als ik hem voor de rechtbank wil dagen...?

Reclame

Thomas_A

#4 , 13 aug 2024 10:00

Dat is nu eenmaal niet altijd zo eenvoudig…

- Bent u professionele verkoper?
- En is de tegenpartij ook een bedrijf of particulier?
- Valt de verkoop onder de voorwaarden voor e-commerce?
- Staat in uw algemene voorwaarden een verwijzing naar de bevoegde rechtbank?

En waarover gaat het juist? Als de verkoper de koper voor de rechtbank daagt, neem ik aan betaling of iets heel specifiek.

jozef222
Topic Starter

#5 , 13 aug 2024 15:25

Ik zal de kwestie hier uiteenzetten: Ik verkocht op een online veiling een Nederlandse verkoper een antiek beeldje, dat nauwkeurig werd beschreven in de kavel advertentie. Het beeldje (van een aap) had een gaatje in het midden, dat diende om er een koordje door te halen. (om een lang verhaal kort te maken: het betrof een antiek en zeer zeldzaam kleding accessoire). Door middel van het koordje in het gaatje kon men het destijds aan een riem ophangen.

Het object was getaxeerd op een waarde van 900 euro en de koper had het geluk om het te winnen voor een fractie van die waarde, namelijk 300 euro. Tegelijk met de zending ontving hij van mij een vriendelijke bedankbrief plus een klein (maar aardig) geschenkje

De koper ontving het object in goede staat (precies zoals het was beschreven) en liet weten dat hij het mooi vond en wilde houden MAAR tegelijk (zonder waarschuwing of klacht vooraf) publiceerde hij meteen een openbare (dus voor iedereen zichtbare) review waarin hij mij er van beschuldigde hem het object niet compleet te hebben geleverd... Hij was er stellig van overtuigd dat er op de plaats van het gaatje een mannelijk lid (jawel: een penis!) hoorde te zitten, die ik dus volgens hem niet mee had opgestuurd...!!!

In hoofdletters schreef hij dat ik een ONBETROUWBARE VERKOPER ben bij wie het STERK IS AF TE RADEN TE KOPEN...

Laster en eerroof dus aangezien zijn beschuldiging (dat ik hem had opgelicht) 100% aantoonbaar onjuist was en dus vroeg ik mij af (omdat hij zei dat hij de review onder geen enkel beding zou verwijderen) dat als ik hem voor de rechtbank wilde slepen, waar zo'n zitting zou moeten plaatsvinden, hier bij ons of in Nederland? (en ja ik ben een professionele verkoper en hij/zij is particulier: de persoon bedient zich van initialen en wil niet eens de voornaam prijsgeven...!)

Thomas_A

#6 , 13 aug 2024 18:35

Dat is dan ineens weer heel veel detail. ;-)

Als u serieus klacht overweegt, moet ik u aanraden een advocaat te raadplegen en deze vraag te stellen.

De laster staat volgens mij los van de verkoopovereenkomst zelf, dus niet-contractueel. In principe moet u zich richten tot het land van de verweerder, dus Nederland.

Echter is het voor een onrechtmatige daad via het internet ook mogelijk zich te richten tot de EU-lidstaat waar zich de schade heeft voorgedaan. In uw geval kan dit België zijn.

Toepasselijk recht is echt veel ingewikkelder dan veel mensen denken.

jozef222
Topic Starter

#7 , 13 aug 2024 21:53

Er dringt zich hiermee een nieuwe vraag op (dank voor de vorige antwoorden trouwens!). Wordt de verliezende partij veroordeeld tot de gerechtskosten...?

Zijn er op dat vlak verschillen tussen Nederland en België te bespeuren?

Thomas_A

#8 , 13 aug 2024 22:05

Verliezer wordt over het algemeen inderdaad veroordeeld tot betalen van gerechtskosten. Niet de kosten die je als andere partij hebt: advocaat, tijd, … Daarvoor krijg je in het beste geval een rechtsplegingsvergoeding, maar dit zal niet alles dekken.

Geen idee voor Nederland.

Kan je het er niet beter bij laten? Een enkele negatieve review is soms een goede zaak: daardoor lijken de andere recensies geloofwaardiger dan wanneer alles positief zou zijn.

jozef222
Topic Starter

#9 , 14 aug 2024 17:01

Bedankt, de zaak heeft intussen zichzelf opgelost. Het veiling bestuur had oren naar mijn klacht dat de review onterecht was en heeft deze inmiddels verwijderd... Eind goed, al goed! Dank voor alle antwoorden van de forumleden, in het bijzonder Thomas_A.

Terug naar “Andere”