Kind 7 jaar paardrijden zonder beschermingsjas/bodyprotector

Kelly v
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Kind 7 jaar paardrijden zonder beschermingsjas/bodyprotector

#1 , 30 nov 2024 17:41

Beste,

Ik en mijn ex partner zijn sinds 3 jaar uiteen. Onze dochter, 7 jaar, rijdt paard in een manege bij haar vader, gezien deze manege eigendom is van zijn ouders en wordt uitgebaat door hem en zijn broer.
Ik vraag al 2 jaar dat ze een bodyprotector draagt, wanneer ze paard rijdt. Wetende dat ze al 6 keer gevallen is en alle andere kinderen van haar leeftijd dit dragen.
De vader weigerde haar een bodyprotector aan te doen.
Nu beweert hij dat onze dochter een bodyprotector van de manege draagt.
Wat volgens mijn informatie niet waar is.
Mijn vragen zijn:
- kan ik de manege of vader via aangetekend schrijven melden dat ik niet akkoord ben dat onze dochter paard rijdt zonder bodyprotector? En mag ik hem vragen een aangepaste bodyprotector te kopen?
- wat als mijn dochter een ernstige val heeft, wie is er aansprakelijk?
- wat kan ik doen om zeker te zijn dat mijn kind goed beveiligd is?

Alvast bedankt voor de informatie

Thomas_A

#2 , 30 nov 2024 17:59

Voor iedereen die niet thuis is in paardrijden: is hier een bepaalde verplichting voor?

Zoniet: elke ouder bepaalt de regels wanneer het kind bij hem of haar is.

BloodNight

#3 , 30 nov 2024 18:56

Er bestaat geen verplichting tot het gebruik van dergelijk hulpmiddel. Er is dan ook geen mogelijkheid om dit af te dwingen. U kan enkel hopen op de goodwill van de tegenpartij.
Btw, lichamelijk is paardrijden best vanaf 10-12 jaar. Veel clubs doen dit al vanaf 6+ maar dit is eigenlijk niet goed voor een lichaam in ontwikkeling. Maar dit zal dan ook afhangen wat er exact gedaan wordt tijdens de les. Stappen en algemene gewenning VS draf/galop.

Reclame

LeenW

#4 , 30 nov 2024 19:07

Is dat niet een beetje zoals fietsen met een helm op? Elke verantwoordelijke ouder doet het, maar het is absoluut niet juridisch af te dwingen.

Thomas_A

#5 , 30 nov 2024 19:15

Ja, zoals fietsen met een helm, maar in sommige gevallen ook zoals alleen fietsen op zich.

Stel dat 1 ouder een kind alleen naar school wil laten fietsen en de andere ouder ziet dat niet zitten wegens gevaarlijke weg, dan kan die dat ook niet verbieden in de tijd dat het kind niet bij hem of haar is.

En dat betekent niet dat de ouder die iets toelaat dan maar alle risico bij ongeval draagt.

Terug naar “Echtscheiding”