Auto gekregen van zus als geschenk, ze eist hem terug

zeno
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto gekregen van zus als geschenk, ze eist hem terug

#1 , 20 dec 2024 08:30

Hey iedereen!

5 jaar geleden is mijn zus haar man gestorven. Ze is dan bij mij komen wonen en heeft dan een nieuwe auto gekocht voor me in de garage en heeft die aan me geschonken tijdens de aankoop, dus de auto stond direct op mijn naam. Of de aankoopfactuur op haar naam stond of op mijn naam dat weet ik niet meer. Nu na 5 jaar voor haar zorgen, is ze weg gegaan bij een andere zus van ons, en eist ze haar auto terug. Kan dat zomaar? Hoe sterk sta ik in mijn schoenen?

Toen mijn zus al 2 jaar bij mij woonde heeft de andere helft van de familie er ook voor gezorgd dat ze onder bewindvoering kwam te staan. Maar dat was dus na de aankoop van de wagen voor me.

Het is natuurlijk jammer dat wanneer je 5 jaar zorgt voor iemand, die persoon plots de kar keert naar een andere zus, en haar geschenk terug opeist..

Alvast bedankt voor jullie tijd en advies!

Groetjes.
Zeno

mava105

#2 , 20 dec 2024 11:36

Gekregen is gekregen, zeker na 5 jaar, tenzij er destijds een geschreven document werd opgemaakt dat iets anders zegt.

loeki

#3 , 21 dec 2024 06:13

Als zij hem heeft betaald en daar is bewijs van en U heeft geen officieel document waarin staat dat zij hem zonder verdere voorwaarden aan U geschonken heeft, dan is het voertuig van haar en doet ze ermee wat ze wilt.
U mag Uw nummerplaten eraf halen en doet dat dan ook best zo snel mogelijk

Reclame

Franciscus

#4 , 21 dec 2024 15:50

Blijkbaar is mijn bericht niet doorgekomen.
Als de verzekering op uw naam staat deze ook stopzetten bij verwijderen van de kentekenplaten - ook de voorste verwijderen.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 23 dec 2024 10:59

Of de aankoopfactuur op haar naam stond of op mijn naam dat weet ik niet meer.
Dat is natuurlijk net wat u wél moet weten ...

Heb je die factuur niet ? Dan heeft je zus ze waarschijnlijk ...

Je kan eventueel navragen bij de garage in kwestie op wiens naam de factuur staat.

Hoe is het voertuig "op uw naam gezet" ?
Verzekering en / of inschrijving ?
Dat zijn geen van beide bewijzen van bezit ...

Als het voertuig door u ingeschreven en verzekerd werd, moet je die beide wel stopzetten als het voertuig mee naar je (andere) zus gaat
Het voertuig mag nadien niet meer op de openbare weg staan, tenzij het opnieuw verzekerd en ingeschreven is ...

Kan het zijn dat ze je dat voertuig liet gebruiken om voor haar te kunnen zorgen ?

zeno
Topic Starter

#6 , 24 dec 2024 11:11

Of de aankoopfactuur op haar naam stond of op mijn naam dat weet ik niet meer.
Dat is natuurlijk net wat u wél moet weten ...

Heb je die factuur niet ? Dan heeft je zus ze waarschijnlijk ...

Je kan eventueel navragen bij de garage in kwestie op wiens naam de factuur staat.

Hoe is het voertuig "op uw naam gezet" ?
Verzekering en / of inschrijving ?
Dat zijn geen van beide bewijzen van bezit ...

Als het voertuig door u ingeschreven en verzekerd werd, moet je die beide wel stopzetten als het voertuig mee naar je (andere) zus gaat
Het voertuig mag nadien niet meer op de openbare weg staan, tenzij het opnieuw verzekerd en ingeschreven is ...

Kan het zijn dat ze je dat voertuig liet gebruiken om voor haar te kunnen zorgen ?
Hey Inazuma,

Bedankt voor je reactie. De wagen is direct van de garage op mijn naam gezet en alsook heb ik een geschreven brief van mijn zus dat ze de auto schenkt. Deze wagen is ondertussen ook al 2 tal jaren verkocht, met het geld had ik dan een andere wagen gekocht die ik nu nog steeds bezit + was er nog wat overschot van het geld dat ik samen met mijn zus heb opgedaan aan een aantal reizen. Versta mij niet verkeerd, ik heb nooit achter deze spullen gevraagd. Mijn zus gaf dat uit dankbaarheid dat ik voor haar zorgde. Ik kan de garage/verkoper van de oorspronkelijke wagen niet contacteren nu aangezien ze met verlof zijn. Stel de factuur staat op mijn zus haar naam, wat dan? Als de auto er niet meer is? Als het al zolang geleden is? Kan ze mij iets aandoen?

Groetjes,
Zeno

pho450

#7 , 02 jan 2025 14:34

Wat vraagt je zus precies? Als de wagen al 2 jaar verkocht is, dan weet zij dat toch ook en kan ze die toch niet aan jou terug vragen. Heb je een factuur van de verkoop? Op wie zijn naam staat die?
Staat de aankoopfactuur van de nieuwe wagen wel op jouw naam?

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”