Auto serieuze panne na 3,5 jaar

evgoeth
Topic Starter

Auto serieuze panne na 3,5 jaar

#1 , 02 jan 2025 18:20

In 2021 kochten mijn ma en ik een nieuwe wagen, een Opel Vivaro met plaats voor 8, want we hebben 4 kinderen.
We leenden voor deze wagen, 7 jaar op afbetaling.
We gingen een omniumverzekering aan.
Dit is onze enige wagen.

Op Kerstdag rijd ik met de wagen en valt hij 2 straten van mijn huis in panne. Boef gedaan.
We laten de wagen takelen naar onze lokale garage, in het verleden gingen we steeds bij Opel zelf, maar aangezien we deze wagen volledig gaan oprijden, en Opel duchtig doorrekent om om de zoveel tijd de showroom te vernieuwen, gingen we naar een lokale garagist die even goed werkt en minder vraagt.

De wagen wordt dus getakeld, zit mee in onze verzekering. Onze verzekering regelt voor ons een kleine vervangwagen.
De wagen was toevallig stilgevallen voor de woning van een automechanicien. Die komt buiten, ziet ons staan en vraag of hem aan de computer te leggen. Hij doet dit en meldt ons dat het de distributieketting is.
Iedereen die we kennen zegt dat dit hoogst abnormaal is voor een auto van 3,5 jaar oud met nog geen 60 000 km op.

Maar : onze auto is pas na 2,5 jaar voor de eerste keer op onderhoud geweest. Niet uit onwil, maar gewoon omdat we misgeïnformeerd waren, en dacht dat we met onze wagen na 50 000 km op onderhoud moesten gaan. We hebben dat dus ingepland op een moment dat we de auto even konden missen, eind vorig jaar.
Ik weet ook niet meer waar we die info hebben gehaald, maar bon dat is nu zo.

Op dit moment moet de auto nog gediagnosticeerd worden en een bestek opgemaakt. Maar we zien hier bedragen langskomen met 5 cijfers. Voor een wagen die nog niet afbetaald is. En die momenteel op de wachtlijst staat voor een carrosserieherstelling omdat onze dochter van 19 jaar er enkele maanden geleden een ongeluk mee heeft gehad.

Kunnen we nog ergens naartoe als ze weigeren van (deels) tussen te komen in de herstelling? Ik kan me niet direct inbeelden dat een distributieketting iets is wat ze telkens bij het onderhoud nakijken, aan de andere kant ben ik geen mechanieker. Ik baseer me enkel op de vele mensen die zeggen dat dat niet zo snel stuk gaat.

Ik ben dus op zoek naar wat advies. Waarvoor dank.

LeenW

#2 , 02 jan 2025 18:30

U kan vragen om een geste bij de hoofdzetel, maar in principe is dit buiten de wettelijke garantie.

Thomas_A
Juridisch actief: Nee

#3 , 02 jan 2025 18:37

Beter nog even afwachten wat het resultaat van de diagnose is. En niet te veel afgaan op een willekeurige garagist in zijn voordeur.

De schade zal wel voor u zijn. De wettelijke garantie is 2 jaar. Sommige merken geven langer commerciële garantie, maar bij mijn weten is het altijd een voorwaarde dat zij het onderhoud doen.

Dat de garagist bij het vorige onderhoud de schade had moeten voorzien, zal u nooit kunnen bewijzen. Een onafhankelijke garagist zal u trouwens nooit garanderen dat hij een bepaalde lijst van controles doet. En al zeker geen garantie daarop geven.

Reclame

basejumper

#4 , 03 jan 2025 22:39

Beste

Een distributie riem wordt normaal tussen 80.000 en 120.000 km vervangen. 60.000 is dus eerder snel. In elk onderhoudsboekje bij elke wagen staan de onderhoud sinter vallen perfect beschreven. U heeft uzelf dus niet geïnformeerd. Even lezen volstond. Een distributie riem set kost circa 200 euro. Met een paar uur werk bij denk ik dat je tussen 700 en 1100 euro wel weg komt.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#5 , 04 jan 2025 15:46

Hij doet dit en meldt ons dat het de distributieketting is.
Iedereen die we kennen zegt dat dit hoogst abnormaal is voor een auto van 3,5 jaar oud met nog geen 60 000 km op.
Inderdaad

In het onderhoudsboekje staat het onderhoudsinterval voor de ketting
Dat gaat geen 50 of 60.000 km zijn (dat zijn jaren 70 à 80 waarden ...)
Da's ongeveer de helft (of minder) van wat gebruikelijk is

Bij onderhoud had geen kat daar normaal naar gekeken - tenzij gekend probleem bij die motor ...
"Naar kijken" is vaak ook lastig, want gaat vaak niet met enkel kijken
Typisch wordt dit probleem veroorzaakt door de kettingspanner die niet meer werkt, als het geen fabrikagefout in de ketting is
Kettingspanner kan je horen aan toenemend gekletter

Tegenwoordig gebruikt men daar vaak een plastieken geleider voor
Lichter, stiller, ... maar dan sneuvelt die geleider wel eens en gaat de ketting daardoor stuk

Op dit moment moet de auto nog gediagnosticeerd worden en een bestek opgemaakt. Maar we zien hier bedragen langskomen met 5 cijfers.
Als bij die motor de kleppen de zuigers raken, zit je met enorme kosten ...

Ik zou 'm rechtstreeks naar officiële dealer doen
Garantie gaat op basis van productdefect moeten zijn, en daarvoor gaan ze die ketting typisch zelf willen demonteren en bekijken / doorsturen naar Opel

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#6 , 04 jan 2025 15:53

Een distributie riem set kost circa 200 euro. Met een paar uur werk bij denk ik dat je tussen 700 en 1100 euro wel weg komt.
Niet als de ketting gebroken is ...

Bij een motor waar de zuigers de kleppen kunnen raken, kan dat een serieuze puinhoop opleveren
Kleppen, zuigers, cylinderkop

Ketting, kettingspanner, kettinggeleiders kapot door rondflapperende ketting

Kan stevig tegenvallen ....

denlowie

#7 , 05 jan 2025 18:38

Het grootste probleem is dat je zelf er weinig van kent , en zij zeggen maar en zullen ook maar rekenen.
ik ken deze wagen niet, bij sommigen wagens als het juist de distributie ketting gebroken is, valt de kost nogal mee.
Maar er zijn merken waar het zeer veel werk aan is , zijn er zuigers en of de coulasse geschonden, dan kan het je zeer veel centen kosten , dus best afwachten wat de garage verteld .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

bosprocureur

#8 , 05 jan 2025 21:08

Alternatieve mogelijkheid is dat, bij zware schade, u een volledige ruilmotor, of tweedehandsmotor laat plaatsen.

aceke

#9 , 11 jan 2025 10:38

Een ketting moet normaal 150000+ km meegaan, een riem 70000+
Welke motor heb je exact?

Terug naar “Consumenten Koop”