Verkoop auto zonder keuring voor verkoop

oey20
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Verkoop auto zonder keuring voor verkoop

#1 , 06 jan 2025 11:09

Beste

Ik heb enkele dagen geleden een auto verkocht met geldige keuring en carpass, wel geen keuring voor verkoop. Ik ben een particulier.

De klant beweert dat er verborgen gebreken zijn en wilt deze terugbrengen of mij voor de rechter slepen. Hier was het verkoopsproces als volgt:

De mannen kwam de auto bezichtigen. Ze deden de motorkap open en hebben vanalles bekeken. Ik heb hun duidelijk gemaakt dat ik geen mekanieker ben, dat dit een werkauto was geweest en dat ik van motorisch niets ken. Alleen heb ik gezegd dat hij goed draait. Op een gegeven moment zei de vriend van de koper "Niet kopen, er zit olie van onder (deze had hij gevoeld met zijn vingers door onderin de wagen te kijken) en rondom de motor zit ook heel wat olie". Hierop was mijn reactie "als het zo is, dan is het zo. Ik had hier zelf geen kennis van. Als de wagen slecht is moet u hem zeker niet kopen." Ik heb hun hierop duidelijk gemaakt dat ze de auto goed moesten nazien vooraleer ze deze meepakken. De lek stond trouwens ook vermeld op het keuringsbewijs als "vloeistoflek: zweten". Ze hebben zelfs een testritje gedaan.

Het is niet dat de olie uit de motor drupt want die auto heeft maanden op mijn oprit gestaan en heb hier geen druppeltje olie gezien.

De wagen beschikte nog over een carpass en een geldige keuring. De klant heeft ze meegenomen zonder keuring voor verkoop, wat ook vermeld staat op het contractje als "verkoop zonder keuring voor verkoop".

Een dag later stuurt de klant mij, "ik kom de wagen terugbrengen, de wagen zit gans onder de olie". Ik heb de klant hierop duidelijk gemaakt dat zijn vriend hem op het moment van de verkoop hierop zelfs waarschuwde en dat ik volledig eerlijk ben geweest in het verkoopsproces, ik zei ze nog "als het zo is dan moet u ze inderdaad niet kopen". Het betreft een camionette van 12 jaar oud met 260.000km. Ik ben zelf nooit onder de wagen gaan liggen en heb mij ook nooit genoodzaakt gevoeld om dit doen, sinds dat ik er helemaal niets van ken.

Hierop antwoord de klant met: " dan ga ik ermee verder, mijn advocaat zegt dat dit verborgen gebreken zijn".

Hoe kan ik als geen mechanieker zijnde weten dat er een olieprobleem is met de motor? Ik weet dat er wat rondom het blok een beetje olie was maar dat leek mij normaal gezien de kilometerstand. En deze heeft de klant zelf nog geïnspecteerd.

Daarnaast, misschien hebben ze nog onderdelen zitten wisselen van de wagen, want deze stond op een hefbrug (klant stuurde een foto). Ik kan dat toch niet weten wat ze ermee hebben gedaan?

Wat ik uitendelijk wil vragen is, heb ik iets verkeerds gedaan in dit proces? Heb ik iets strafbaar gepleegd? Ik ben een 22 jarige student en heb totaal niets met auto's te maken. Ik ben volledig eerlijk en transparant geweest bij de koper op het moment van de verkoop.

GB2702

#2 , 06 jan 2025 12:25

u hebt de wagen verkocht als een particulier, u hebt dan geen garantie te geven, koper heeft de wagen uitvoerig kunnen nakijken. Als er een tweede persoon bij was die zei tegen de koper dat hij deze wagen niet moest kopen en hij doet het dan toch dan is voor u de kous af.

Als de koper nog contact met u opneemt zegt u vriendelijk dat hij deze wagen uitvoerig heeft kennen controleren en dat u geen garantie dient te geven. Laat ook weten dat bij verdere contactname van de koper u niet zal nalaten om klacht in te dienen voor belaging.

oey20
Topic Starter

#3 , 06 jan 2025 13:51

Hartelijk bedankt voor uw antwoord.

Reclame

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#4 , 06 jan 2025 15:52

U diende het voertuig te laten keuren voor verkoop dmv tweedehandskeuring
Dat is dus niet gebeurd
Tenzij u verkocht aan een handelaar, maar dat vermoed ik niet.

Vragen stellen VOOR je wat doet, ipv achteraf, wil nog wel eens helpen ...

https://www.vlaanderen.be/mobiliteit-en ... ndskeuring

Thomas_A

#5 , 06 jan 2025 19:43

Uitgebreid verhaal en klinkt goed, maar keuring voor verkoop is nu eenmaal verplicht tussen particulieren. Alles in verband met “ ik heb gezegd dat ik er weinig van ken” en “als hij twijfelt, heb ik aangeraden niet te kopen” doet niet ter zake.

Ik heb er weinig twijfel over dat koper deze overeenkomst kan laten ontbinden voor rechtbank.

aceke

#6 , 11 jan 2025 09:52

Indien verkoop zonder keuring moet je altijd vermelden dan het verkoop is voor onderdelen...

Terug naar “Gebrekkige Producten”