Ik huur sinds 2023 een huis met éénjarig contract, dat in 2024 verlengd werd wegens geen opzeg door mij of eigenaar. Paar maanden geleden vond ik dat eigenaar teveel van mij profiteerde. Ik had sleutels van zijn huis en hij vroeg me te pas en te onpas dingen te doen tijdens zijn afwezigheid. Op een bepaald moment heb ik hem de sleutels teruggegeven omdat hij me als een soort slaaf begon te zien. Toen ik de sleutels teruggaf werd hij verbaal agressief. Sindsdien is het enkel maar erger geworden en kreeg ik zelfs een verzonnen en vage klacht waarbij hij dreigde me uit het huis te zetten. Toen ik met aangetekende zending de precieze reden van zijn klacht vroeg, heb ik geen antwoord gekregen. Een buur zei me dat ik niet de eerste huurder ben die zomaar moet vertrekken. Als huisbaas z'n zin niet krijgt zet hij de mensen aan de deur. En hij doet er alles aan om huurwaarborg te kunnen houden.
Ik zocht ondertussen een andere woning die ik vorige week gevonden heb. 2 dagen voordat ik mijn opzeg hier wilde geven, kreeg ik brief van huisbaas waarin hij het contract opzegt met opzegperiode van 3 maanden. Het tweede jaar huur eindigt binnen 3 maanden (eind april).. Vermits ik eind februari al kan verhuizen en dus geen 2 maand huur meer wil betalen hier (maart en april), vroeg ik me af of ik een tegenopzeg kan doen van 1 maand? Ik weet dat dit kan bij 9 jarige contracten maar ik vind geen informatie terug over éénjarige contracten.
Iemand die dit zeker weet?
Alvast bedankt!