Bezwaar onderhoudsgeld OCMW te laat behandeld

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
landtlord
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Bezwaar onderhoudsgeld OCMW te laat behandeld

#1 , 05 feb 2025 11:42

Op 21 december 24 hebben we het resultaat van een sociaal onderzoek ivm onderhoudsgeld terug te betalen het OCMW gekregen. Daarin staat vermeld dat we 30 dagen hebben om bezwaar in te dienen en dat het OCMW dan binnen de 30 dagen na ontvangst een beslissing moet nemen en die beslissing dan binnen de 8 dagen moet meedelen aan ons.
Wij hebben op 26 december aangetekend bezwaar ingediend, welke afgetekend is voor ontvangst op 30 december. Als we daar 30 dagen bijtellen komen we op woensdag 29 januari om het bezwaar te behandelen. Dit is pas op 3 februari gebeurd. Dat is buiten de termijn die het OCMW zichzelf opsteld. In mijn ogen vervalt de beslissing hierdoor en kunnen we aannemen dat ons bezwaar aanvaard is.
Klopt deze gedachtengang en wat zijn dan onze volgende stappen hierin?

sibi

#2 , 05 feb 2025 14:03

Overschrijding van de 30 dagen betekent in deze niet dat de beslissing onontvankelijk verklaard kan worden, louter dat u zich vanaf dan kan wenden tot de maatschappelijk werker die uw dossier beheert (met de vraag naar reden vertraging, noodzaak extra informatie, ...).
Waar haalt u dat uw bezwaar zonder meer aanvaard zou worden bij overschrijding van vermeld termijn ?

landtlord
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 feb 2025 14:23

Waarom zetten ze dan er dan termijnen op. Als ik zelf niet reageer binnen de 30 dag dan wordt dat als aanvaarding beschouwd, als het OCMW niet reageert binnen de termijn is dat maar normaal en moet ik zelf actie ondernemen? Dat lijkt me toch een omgekeerde wereld.

Reclame

Terug naar “Stel een vraag”