herkwalificatie gas-boete

BrainTrain
Topic Starter

herkwalificatie gas-boete

#1 , 14 feb 2025 19:57

Kan in beroep tegen een gas-boete de politierechter (burgerlijke zaken) de overtreding anders kwalificeren en wat heeft dat tot gevolg ivm de kosten?
Ik heb (natuurlijk én terecht) mijn gas-boete betwist en dit werd (natuurlijk en onterecht) door de gas-ambtenaar verworpen.
Ben sterk geneigd naar de politierechter te gaan, maar ben geïnteresseerd wat er gebeurt als de boete wordt geherkwalificeerd (als dat al mogelijk is).

bedankt voor alle info

Sirkii

#2 , 15 feb 2025 09:17

Welke goede argumenten heb je om uw gasboete aan te vechten?

BrainTrain
Topic Starter

#3 , 15 feb 2025 12:06

verkeerde kwalificatie.
ik stond op een P+R (onder een brug), buiten de lijntjes :-).
Er werd een 2e categorie overtreding opgemaakt op basis van artikel 24. -5°. (KB 01.12.1975). De gas-boete werd wel gegeven op basis van het artikel in de politieverordening.
Artikel 24 (KB 1975)
Het is verboden een voertuig te laten stilstaan of te laten parkeren op elke plaats waar het duidelijk een gevaar zou kunnen betekenen voor de andere weggebruikers of waar het hun onnodig zou kunnen hinderen, inzonderheid;
-5° op de rijbaan in de onderbruggingen, in de tunnels en behoudens plaatselijke reglementering onder de bruggen;

Er was op die plaats een geldende reglementering om onder de brug te staan. Het was een Park and Ride.
Het feit dat ik niet tussen de lijntjes stond is een andere overtreding (als dat al een overtreding is, cfr andere discussies op het forum)

Reclame

Inazuma
Juridisch actief: Nee
Contacteer: Website Twitter

#4 , 15 feb 2025 12:38

Geen idee of een rechter ook bij GAS-boete de kwalificatie kan herzien

Vraag zal dan ook zijn of de vaststeller die nieuwe kwalificatie mocht vaststellen

Naar politierechtbank stappen en hopen dat de feiten niet geherkwalificeerd kunnen worden - ttz dat er blijkbaar een andere inbreuk gebeurd is - lijkt me niet het beste idee

Inazuma

#5 , 15 feb 2025 12:46

Parkeervakjes gelden enkel in een erf en in wat nu een parkeerstrook noemt

(nog) NIET op een parking *

De vraag is, stond u hinderlijk door niet in een vakje te gaan staan, én kan u dat ook bewijzen

* Dat verandert in september 2026, en gaat chaos geven ...
Sommige parkings hebben enkel de gehandicapten-plaatsen gemarkeerd

2026: Art 20
§ 3. Indien er parkeerplaatsen zijn, moeten de voertuigen zo worden opgesteld dat de markeringen niet worden overschreden.

Waar parkeerplaatsen zijn gemarkeerd in een parking of op een plein moeten de voertuigen op die parkeerplaatsen worden opgesteld.

Sommige plaatsen zijn vakjes aangebracht die -nu al- bedoeld zijn als en geinterpreteerd worden als "hier mag je staan" - maar die veel te klein zijn zodat er geen auto in past

Een hoop auto's passen ook niet meer in de steeds kleiner gemaakte parkeervakjes

BrainTrain
Topic Starter

#6 , 15 feb 2025 13:27

ik stond niet hinderlijk nog gevaarlijk opgesteld.
Dat blijkt duidelijk uit de foto's en dat wordt ook niet vermeld in de oorspronkelijk vaststelling. In de vaststelling staat dat er onder de brug geen plaatselijk reglement was die parkeren toeliet.
Ik heb in mijn verzoekschrift (voor de politierechter) (die ik nog moet indienen, maar een eerste draft ligt klaar) ook verwezen naar de nieuwe wegcode die pas volgend jaar in voege komt.

Ik lees met betrekking tot wat de plitierechter kan:
Zij kunnen de beslissing van de sanctionerend ambtenaar ofwel bevestigen ofwel herzien.

Maar kan hij de kwalificatie herzien of kan hij enkel een marginale toetsing doen op de wettelijkheid (bevestigen/vernietigen) en de proprtionaliteit (herzijn/verminderen van de boete)?

BrainTrain
Topic Starter

#7 , 15 feb 2025 13:30

Sommige plaatsen zijn vakjes aangebracht die -nu al- bedoeld zijn als en geinterpreteerd worden als "hier mag je staan" - maar die veel te klein zijn zodat er geen auto in past

Een hoop auto's passen ook niet meer in de steeds kleiner gemaakte parkeervakjes
Dat nieuw artikel zal toch voor heel veel discussies zorgen. De GAS-amb(etan)tenaren zullen het weer veel te strikt interpreteren. 1 cm op de lijn en ... busted!

Franciscus

#8 , 15 feb 2025 19:55

Was dat vroeger ook niet op de parking over het station van Diest. Was iets van min. 7 jaar geleden.
Sta me zoiets van voor - noch de politie noch het parket konden toen een eenduidig antwoord geven..
@Inazuma heeft er toen nog (mee) op geantwoord.

Zwartebeekplein
https://www.google.be/maps/@50.9921453, ... FQAw%3D%3D

En zo te zien lijnen nog altijd geen rand rijbaan ... parkeerplaatsen hebben zelfde dikte als lijn errond.

LeenW

#9 , 15 feb 2025 20:56

Dat nieuw artikel zal toch voor heel veel discussies zorgen. De GAS-amb(etan)tenaren zullen het weer veel te strikt interpreteren. 1 cm op de lijn en ... busted!
Maar dat is nu ook iets dat mij stoort, mensen die een xxl SUV kopen en dan verwachten dat ze met 2 wielen op het voetpad mogen staan omdat ze schrik hebben dat ze anders hun zijspiegel kwijt zijn.

Waarmee ik zeker niet wil zeggen dat dit bij u het geval is.

Franciscus

#10 , 15 feb 2025 22:08

Passen dikwijls ook niet meer in garagebox of tss de lijnen in een appartementsgebouw.
Van 1.5 m tot nu zelfs 1.90 m.

BrainTrain
Topic Starter

#11 , 16 feb 2025 20:04

om terug te komen op de vraag...

iemand weet of de politierechter de (foute) kwalificatie kan veranderen.
En hoe zit het dan met de kosten?

BrainTrain
Topic Starter

#12 , 17 feb 2025 16:33

OK. Ik ga er van uit dat hij niet kan herkwlificeren en ga in beroep. Iemand tips?

Inazuma

#13 , 17 feb 2025 18:20

OK. Ik ga er van uit dat hij niet kan herkwlificeren en ga in beroep. Iemand tips?
Zelfs als je verwijst naar wegcode, steeds ook naar het eigenlijke bestreden artikel verwijzen (dus artikel in de lokale politie-verordening)

Elk argument vd GAS ambetantenaar weerleggen

Een bord E9 dat parkeertoelating geeft, eindigt niet noodzakelijk waar de vakjes eindigen ... en is niet beperkt tot de vakjes, al denken hopen wegbeheerders en agenten van wel ...

Stuur ne keer de foto's door en je draft ...
[email protected]

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”