Als Frans die vragenlijst ondertekend heeft dan is hij het toch die de (valse) verklaring heeft afgelegd? Dus.......Hallo,
Ik ben een eerstejaars rechtenstudent en zit met een probleem. We moeten een casus oplossen met rechtsleer. De casus is de volgende :
Frans sluit een overlijdensverzekering af met de ZS bank, maar de verzekeraar vult zelf de medische vragenlijst in en laat quasi alle vragen blanco. Ook de vraag of Frans rookt laat hij blanco (toch rookt Frans af en toe). Frans ondertekent het contract blindelings. 3 maanden later overlijdt Frans en weigert de verzekeringsmaatschappij te betalen omdat uit de verklaringen van de huisarts blijkt dat Frans rookte. Kan de zoon van Frans zich volgens de rechtsleer tegen deze beslissing van de verzekeraar verzetten ?? over welke argumenten beschikt hij ??
Als iemand mij zou kunnen helpen aub, jullie zouden mij echt uit de nood helpen. Heb zelf al een hele dag staan opzoeken , maar ik vind nergens duidende informatie. Dus heb echt wel hulp nodig (liefst zo snel mogelijk)
Dankuuu
Jah, maar daar staat toch niet direct iets in over deze materie. In Nederland bv bestaat er wel een wet die deze materie regelt. Maar ik moet de oplossing vinden in Belgische rechtsleerWat is de basiswet voor de verzekeringen? Heb je die al eens bekeken?
scorpioen
Ik heb vooral gekeken naar de wet op de landverzekeringsovereenkomstWelke wet heb je gelezen?
scorpioen
Jah ok, daar staat ook wel nog de nodige informatie in, maar mijn opdracht is om te gaan zoeken in rechtsleer....Art. 5
scorpioen
Ik vind daar bitterweinig over terugHet gaat hier toch om de plichten van de verzekerde. Is de verzekerde zijn informatieplicht nagekomen? Dat lijkt mij de essentiële vraag te zijn.
En wat zijn de gevolgen als men oordeelt dat de verzekerde deze informatieplicht niet zou zijn nagekomen?
Daarover staat in de handboeken verzekeringsrecht toch veel te lezen.
scorpioen
En daar gaat uw rechtsvraag toch over.zoals ik al zei gaat het bijna altijd over de informatieverplichting van de verzekeringsnemer tav de verzekeraar
omdat uit de verklaringen van de huisarts blijkt dat Frans rookteEn daar gaat uw rechtsvraag toch over.zoals ik al zei gaat het bijna altijd over de informatieverplichting van de verzekeringsnemer tav de verzekeraar
Is de kern van de vraag niet: Frans heeft de verzekeringsovereenkomst afgesloten zonder de verzekeraar in te lichten over het feit dat hij rookt?
scorpioen
Hoe vaak wordt dit niet als 'onbezonnen en onverantwoord' gedrag bestempeld!Frans ondertekent het contract blindelings.
Jah ok, dat Frans ook in de fout gaat is duidelijk. Maar de essentiële vraag is : kan de zoon van Frans iets inbrengen wanneer de verzekeringsmaatschappij weigert te betalen ? welke argumenten zou hij daarbij kunnen aanhalen ?En daar gaat uw rechtsvraag toch over.zoals ik al zei gaat het bijna altijd over de informatieverplichting van de verzekeringsnemer tav de verzekeraar
Is de kern van de vraag niet: Frans heeft de verzekeringsovereenkomst afgesloten zonder de verzekeraar in te lichten over het feit dat hij rookt?
scorpioen