Nu mijn ouders na 10 jaar feitelijke scheiding uit de echt gescheiden zijn na 33 jaar huwelijk, eist mijn moeder haar deel op. 10 jaar geleden liet ze mijn vader en mij in de steek omdat ze 'vrij' wilde zijn. Mevrouw heeft niet alleen genoeg met haar deel van de woning die volledig afbetaald is en door mijn vader eigenhandig werd gebouwd, ze eist bovendien nog een woonstvergoeding van € 500,00/maand voor de voorbije 10 jaar, alimentatie ter waarden van € 400,00 en de helft van alle hebben en houwen.
Van deze inboedel zijn er nog een heleboel persoonlijke spullen van mezelf, die in het ouderlijk huis zijn gebleven ondanks dat ik er al een jaar niet meer woon. Onder deze spullen zijn niet alleen elektrische apparaten en andere goederen waarvan ik de aankoop kan bewijzen, maar ook familiestukken die langs vaders kant naar mij zijn toegegaan. Kan mijn moeder aanspraak maken op mijn spullen?
Bovendien vind ik datgene wat mijn moeder eist (mijn vader blijft in armoede achter) schandalig. Kan een rechter hiermee zomaar instemmen?
Mijn moeder is bovendien koopziek en ik heb angst dat ik als enig kind later voor haar schulden kan opdraaien omdat ze haar geld niet kan beheren. Kan ik hiertegen iets ondernemen?