Inboedelverdeling tov kinderen

Trickster
Topic Starter

Inboedelverdeling tov kinderen

#1 , 17 aug 2010 18:32

Nu mijn ouders na 10 jaar feitelijke scheiding uit de echt gescheiden zijn na 33 jaar huwelijk, eist mijn moeder haar deel op. 10 jaar geleden liet ze mijn vader en mij in de steek omdat ze 'vrij' wilde zijn. Mevrouw heeft niet alleen genoeg met haar deel van de woning die volledig afbetaald is en door mijn vader eigenhandig werd gebouwd, ze eist bovendien nog een woonstvergoeding van € 500,00/maand voor de voorbije 10 jaar, alimentatie ter waarden van € 400,00 en de helft van alle hebben en houwen.

Van deze inboedel zijn er nog een heleboel persoonlijke spullen van mezelf, die in het ouderlijk huis zijn gebleven ondanks dat ik er al een jaar niet meer woon. Onder deze spullen zijn niet alleen elektrische apparaten en andere goederen waarvan ik de aankoop kan bewijzen, maar ook familiestukken die langs vaders kant naar mij zijn toegegaan. Kan mijn moeder aanspraak maken op mijn spullen?

Bovendien vind ik datgene wat mijn moeder eist (mijn vader blijft in armoede achter) schandalig. Kan een rechter hiermee zomaar instemmen?

Mijn moeder is bovendien koopziek en ik heb angst dat ik als enig kind later voor haar schulden kan opdraaien omdat ze haar geld niet kan beheren. Kan ik hiertegen iets ondernemen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 17 aug 2010 19:04

En in hoeverre heeft ze voor u alimentatie betaald ???
Indien nog minderjarig - ga dan bij haar wonen ???

Mariette

#3 , 17 aug 2010 19:11

Mijn moeder is bovendien koopziek en ik heb angst dat ik als enig kind later voor haar schulden kan opdraaien omdat ze haar geld niet kan beheren. Kan ik hiertegen iets ondernemen?
U kan altijd de erfenis weigeren zodat U geen hinder ondervindt van de schulden die zij bij leven heeft gemaakt.
U bent niet verantwoordelijk voor haar schulden zolang zij leeft.

Maar het zou wel kunnen dat U mee voor haar onderhoud moet instaan indien ze vb. in een bejaardentehuis moet worden opgenomen.

Reclame

Mariette

#4 , 17 aug 2010 19:15

Van deze inboedel zijn er nog een heleboel persoonlijke spullen van mezelf, die in het ouderlijk huis zijn gebleven ondanks dat ik er al een jaar niet meer woon. Onder deze spullen zijn niet alleen elektrische apparaten en andere goederen waarvan ik de aankoop kan bewijzen, maar ook familiestukken die langs vaders kant naar mij zijn toegegaan. Kan mijn moeder aanspraak maken op mijn spullen?
Erfstukken van uw vader zijn normaliter niet inbegrepen in de gemeenschap van de goederen. De stukken die van U zijn en waarvan u de aankoop kan bewijzen kunt U toch gewoon in uw eigen woning zetten?

Als men met gemeenschap van goederen huwt, dan heeft men datgene waar men zelf voor koos: gemeenschap van goederen. Dus ook gemeenschap van de eigen woning, ook al heeft enkel uw vader financieel bijgedragen (uw moeder deed haar deel in de huishouding). Het is dus niet meer dan normaal dat zij de helft van die woning opeist en een woonstvergoeding voor haar deel vraagt over de voorbije jaren. De hoogte van dat bedrag is natuurlijk afhankelijk van de woning. 500€ voor een halve woning lijkt me nogal riant uitgerekend over de voorbije 10 jaar.

lucgescheiden

#5 , 26 aug 2010 20:09

Stel dat de moeder de voorbije jaren haar halve inboedel ergens anders had moeten opslagen,
dan zou dit haar ook een flinke duit zou hebben gekost?
In hoeverre zij na tien jaren nog aanspraak kan/mag maken op inboedel die zij zelf achterliet ???

Wanneer er een schuld is vanwege de huwelijksgemeenschap aan één van de gescheiden ouders dan zal dit toch wel ergens beschreven staan?
In hoeverre gaat de afschrijving van een inboedel?
Een computer bijvoorbeeld is na drie jaren al afgeschreven, wat heeft de moeder intussen geïnvesteerd om de waarde van deze inboedel te vrijwaren?

Ik meen dat dit tal van vragen zijn die aan een rechtbank mogen worden voorgelegd.

Kan uw vader facturen voorleggen van bouwmaterialen die werden aangekocht voor de bouw van de woning?
Men zou dan moeten teruggaan in de tijd om de waarde van de woning te bepalen op het moment van de gezinsverlating.
Aldus dient ook de woonvergoeding te worden herzien!

Laat jullie niet doen en zoek verder naar tegenargumenten die je kan voorleggen. Dergelijke waanzin dient te worden afgestraft met alle middelen.
Handige documenten voor Personenrecht

Mariette

#6 , 26 aug 2010 23:28

Ik zie niet in welke woonvergoeding iemand moet betalen voor een afbetaalde woning waar zijzelf niet in gewoond heeft? Het lijken me eerder de bewoners die dan een deel woonvergoeding zullen moeten betalen voor het gedeelte waarvan ze gebruik maakten terwijl de wettige half/eigenaar er niet in woonde?

Ik weet niet of betreffende moeder buitenshuis werkte toen ze nog samen met haar echtgenoot was. Maar zelfs indien ze huishoudster was, en gehuwd met gemeenschap van goederen, lijkt het me dat ze recht heeft op die gemeenschap?

lucgescheiden

#7 , 27 aug 2010 00:15

Ik zie niet in welke woonvergoeding iemand moet betalen voor een afbetaalde woning waar zijzelf niet in gewoond heeft? Het lijken me eerder de bewoners die dan een deel woonvergoeding zullen moeten betalen voor het gedeelte waarvan ze gebruik maakten terwijl de wettige half/eigenaar er niet in woonde?
Wie beweert hier dat de moeder een woonvergoeding dient te betalen?
Wel mag aangenomen worden dat; wanneer een moeder gezinsverlating pleegt door volledig vrijwillig de echtelijke woning te verlaten,
daarmede aangevend dat zij hier geen gebruik meer van wenst te maken, zij achteraf de door haar bedongen situatie niet moet uitbuiten door een wettelijke woonvergoeding te eisen van de achterblijvers uit winstbejag.
Het huwelijk is geen 'win for life' zo blijkt, een echtscheiding evenmin.
Ik weet niet of betreffende moeder buitenshuis werkte toen ze nog samen met haar echtgenoot was. Maar zelfs indien ze huishoudster was, en gehuwd met gemeenschap van goederen, lijkt het me dat ze recht heeft op die gemeenschap?
Na tien jaren nog aanspraak komen maken op wat ze vrijwillig achtergelaten heeft?
Straks komt ze nog beweren dat alles in nieuw-staat moet zijn, omdat het bij haar vlucht nog in die staat verkeerde ook?
10 jaar geleden liet ze mijn vader en mij in de steek omdat ze 'vrij' wilde zijn.
Als kinderen mogen gehoord worden wanneer zij nog minderjarig zijn, waarom zouden zij hun inzicht dan niet mogen geven wanneer zij meerdzerjarig zijn? Na het verdwijnen van de schuldvraag uit de wetgeving, wordt het hoogdringend tijd dat rechters de wetten eens gaan toepassen ter bescherming van de achterblijvers die dergelijke waanzin verplicht moeten ondergaan.

Waanzin bestaat hier duidelijk uit winstbejag uit echtscheiding, na het ontlopen van de verantwoordelijkheid van het moederschap uit een drang tot vrijheid!
Een gekend verschijnsel...

Yvette

#8 , 27 aug 2010 11:44

Mooi gezegd Luc, als een huwelijk geen win-for-life mag zijn, dan een echtscheiding ook niet.
Ik heb pas vernomen dat ik mijn ex woonstvergoeding moet betalen. Voor een huis dat door mijn vader is gezet op grond gekregen van mijn eigen ouders. Hij is vertrokken voor een ander en ik ben in het huis gebleven met de kinderen.
Het grappigste is dat mijn ex tot enkele maanden na definitieve echtscheiding op 2 plaatsen huurde.
Een villa samen met zijn vriendin en een appartement waar hij zijn domicilie had en zogezegd alleen woonde. Volgens de kinderen was het zelfs onbemeubeld. Ze hebben er ook niet geslapen.

lucgescheiden

#9 , 27 aug 2010 16:07

Yvette,
Als u kunt aantonen dat het huis door uw vader werd gezet op een grond die werd geschonken door je ouders, dan
kan je dit in de vereffening en verdeling duidelijk stellen aan de notaris.
De notaris dient hier dan rekening mee te houden.

De woonvergoeding wordt bepaald op basis van de verhuurwaarde van de woning.
Advocaat van tegenpartij wenst dan uit te spelen dat de eigendomstitel op beider namen staat, om aldus een 50 procent verdeling te bekomen.
Dit is mijn inziens zeker aanvechtbaar in uw situatie.

Het is niet omdat ik één aandeel zou bezitten van een multinational (bv Microsoft), dat ik recht zou hebben op 50 procent van de winst van deze multinational (Bill Gates zou alvast eens goed lachen met dergelijke redenering).

Wanneer een vrijwillige vertrekker daarmede afstand doet van het recht om zijn/haar deel te bewonen, dient dat in het geheel niet te worden afgerekend aan de (meestal noodgedwongen) blijver.
Rechters dienen begrip te hebben voor het feit dat u als blijver in deze toestand werd gedwongen, en dit door een éénzijdige beslissing van de vertrekker, dewelke louter op zoek is naar de eutopie van 'vrijheid'.

Net als een toeterende ambulance die je dwingt door het rode licht te rijden om door te kunnen.
De woonvergoeding is dan als de verkeersboete die je oploopt voor je plaatsmaken.
Even de logica daarvan in vraag stellen?

Terug naar “Echtscheiding”