m.b.t. het roken in tally office:
volgens mij is de "tally office" een onderdeel van de accomodatie en is het niet echt een werkplek. als het schip niet onder belgische vlag vaart dan is normaliter de wetgeving van toepassing van het land waarvan het schip de vlag draagt. normaliter
vele schepen hebben tegenwoordig ruimtes in de accomodatie waar roken toegelaten is waar naast de bemanning ook havenarbeiders binnen mogen. het zou me sterk verwonderen dat een filipijn bijvoorbeeld wel mag roken in deze ruimte en een belgische havenarbeider niet. dit is discriminatie. ik denk dat aan boord de functie van de veiligheidsofficier en zijn advies over roken in bepaalde ruimtes aan boord het advies van de preventie adviseur overstemt. deze vraag kan je misschien ook via je vakbond laten beantwoorden.
aansluitend dacht ik dat, zelfs al draagt het bezoekend schip een vreemde vlag, het schip de wetten en regelmenteringen van het land waar het afmeert voor die periode over. de belgische politie heeft volgens mij wel jurisdictie aan boord van een vreemd gevlagd schip vanaf het in belgische wateren is. een schip is geen ambassade. en dit is iet geldig voor oorlogschepen en schepen + overheidsschepen zonder handelsfunctie
sigaretten (en provisie) worden wegens tax bepalingen gecontroleerd door de douane en accijnzen vertegenwoordigers. niet door de federale politie.
de officiele controle diensten voor vreemd gevlagde schepen zijn idd de PSC
www.parismou.org voor meer info
stel dat de bemanning mij gevangen neemt , kapitein trekt zijn gangway omhoog , kan het schip dan gewoon met mij wegvaren en de politie machteloos toezien ?
neen. als ze weten dat jij aan boord zitten halen ze je er af. daar heeft de vlag of kapitein niks mee te maken.