Zo, eindelijk duidelijkheid.
Uw vraag:
Op mijn vraag (*******) "
geachte, ik worstel al een geruime tijd met een vraag. Mijn vrouw is wegens ernstige visuele handicap in het bezit van een parkeerkaart voor personen met een handicap. Wanneer zij bij mij in de auto zit gebruiken wij daar waar nodig de kaart. Echter, soms vergeet ik de kaart te plaatsen omdat ik te druk bezig ben haar te helpen of andere omstandigheden. Nu de eigenlijke vraag ; mag ik de kaart vast bevestigen in de wagen tegen de voorruit ? Volgens art 5 mag ik de kaart enkel gebruiken wanneer de titularis zich ook in de wagen bevind, maar “gebruik” ik eigenlijk de kaart wanneer deze gewoon in de wagen ligt en ik alleen ben en (uiteraard) geen gebruik maak van een parkeerplaats voorzien voor kaarthouders maar een andere ? Of wanneer ik mij parkeer op een betaal parking en toch zoals vereist een ticket koop en leg , terwijl de kaart nog steeds zichtbaar is ? Hopend op een duidelijk antwoord. Mvg ******"
Kreeg ik van u als antwoord :
De kaart mag alleen gebruikt worden wanneer betrokkene zich in de wagen bevindt!
Mag ik daaruit besluiten dat ik ook de kaart NIET mag gebruiken wanneer ik mijn vrouw ga oppikken in het revalidatiecentrum ? Ik vind uw antwoord nogal dubbelzinnig trouwens, als ik dit letterlijk neem dan mogen wij de wagen niet parkeren op een plaats voorzien voor personen met een handicap en dan samen de wagen verlaten ...
Ons antwoord:
In antwoord op uw mail kan ik u meedelen dat, u de parkeerkaart mag bevestigen aan uw voorruit. U dient zich wel te houden aan de voorwaarden van parkeren en betaalparkeren als de gehandicapte persoon zich niet in de wagen bevindt.
We hopen dat we hiermee uw vraag beantwoord hebben.
Als u meer informatie nodig heeft, aarzel dan niet ons te contacteren door opnieuw het formulier in te vullen op onze website
http://www.handicap.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false; (vermeld dan onze referentie *-********** in het veld ‘Formuleer je vraag’).
Vriendelijke groeten,
---------------------------------------------------------------------------------------
Contact Center
Directie-generaal (DG) Personen met een handicap
FOD Sociale Zekerheid
Kruidtuinlaan 50, bus 150 | 1000 BRUSSEL
Tel: 0800 987 99 (van maandag tot vrijdag, van 8u30 tot 13u)
http://www.handicap.fgov.be" onclick="window.open(this.href);return false;