Hoi Elfe,
of dit de gangbare redenering is, dat weet ik niet. Ik stel wel vast dat er enorm veel willekeur is. Wat de ene rechter voor waar aanschouwt kan een andere rechter compleet van de tafel vegen.
Ik begrijp al jaren niet waarom een akte EOT zoveel ruimte laat voor interpretatie. Zoals je schrijft: het is een contract (m.i. zeer duidelijk) en een contract zegt: het is zwart of wit. Blijkbaar is het soms zwart, soms wit en dan weer grijs.... vooral grijs eigenlijk.
Op basis van mijn ervaringen is de conclusie in mijn geval duidelijk: ze kijken enkel naar het geld.
Ik heb hier een uitspraak liggen van een rechter (kga zijn naam niet vernoemen) die stelt: "het bedrag dat voorligt is redelijk"... ('tging over 2300eur voor 10 maanden als buitengewone kosten die werd gevraagd bovenop de alimentatie).
Hij vond dat dus redelijk....zonder zelf te weten wat mijn inkomen is! (de proportionaliteit stelde hij maw niet in vraag)
Uit een niet officiële bron heb ik vernomen dat men per kind tot 10% van het jaarinkomen (all inn hé, dus ook extra's, vakantiegeld enz..) als onderhoud redelijk vind. Dus 2 kids is 20%, 3 kids 30%....
Alleen de bedragen die hoger gaan dan dat x procent van het loon van de betalende partij kunnen eventueel succesvol worden betwist. Nogmaals: dit komt niet van mij maar van een advocaat. Dus zolang je niet aan bedragen zit die hoger zijn dan 10% van het jaarloon per kind, onafgezien van het feit of je nu wel of niet in je recht bent volgens de akte, zal men niet geneigd zijn om veel belang te hechten aan uw verzuchtingen. Ik heb het hier in het verleden al eens geschreven: ok voor mij. Zoveel % van mijn loon moet ik betalen en daarmee is de kous af! Geen discussies meer.
Verder blijf ik bij mijn standpunt dat er een verdeelsleutel moet komen voor de voordelen allerhande die nu exclusief naar de ouder gaan die het hoederecht heeft. Ik heb het hier over mijn situatie nl. geen bilocatie, kids om de 14 dagen het weekend hier en de helft van de vakanties.
Als de kinderen hier 25% van de tijd verblijven, dan lijkt het me ook niet meer dan redelijk dat ik ook 25% van alle voordelen heb wb: belastingsvoordeel,korting op waterfactuur, korting op energiefactuur,vermindering betalen grondlasten,kindergeld.... enz Verder is het zo onbegrijpelijk dat (in mijn geval) ik ook nog eens alimentatie dien te betalen wanneer de kinderen hier zijn. Alles samen moet ik 3 maanden alimentatie betalen aan de ouder met het hoederecht terwijl de kinderen uiteindelijk bij mij zijn. Wanneer ze hier zijn draag ik toch wel de kosten of niet?
Aan de tegenstanders die stellen "alimentatie betalen = belastingsvoordeel" de bemerking: "zin om te wisselen?".
mvg