Woning met bijgebouw zonder vergunning?

Forumregels
Tips om snel goede antwoorden te krijgen

- Geef in het onderwerp duidelijk aan waarover het gaat
- Wees beknopt (hoe meer tekst, hoe minder groot de kans dat het gelezen wordt)
- Wees volledig (zaken achterhouden zorgt ervoor dat er onmogelijk juist geadviseerd kan worden)
- Let op grammatica en spelling
Leeuwuitjuda
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Woning met bijgebouw zonder vergunning?

#1 , 12 dec 2024 22:46

Dag beste mensen,

Mijn vriendin en ik hebben een woning op het oog en zouden deze graag kopen. Het betreft een alleenstaande woning met een bijgebouw/stal aan de woning.

De woning is volledig gerenoveerd, de stal is echter een stal uit jaren 1850, moet volledig gerenoveerd worden. Wij zagen er echter potentie in en zouden het heel graag volledig aanpakken. Volgens de makelaar was dit geen probleem.

Mijn schoonouders, familie en vrienden dachten dat dit ook geen probleem zou moeten vormen als ik de stal zou ombouwen tot een bewoonbaar gebied. Echter had ik argwaan en ben ik naar de gemeente geweest.

Daar kreeg ik te horen dat ik van de stal geen bewoonbaar ruimte kan maken omdat er geen bouwvergunning aanwezig is, niet van de woning noch van de stal. De woning is rond 1950-1960 gebouwd geweest (geen bewijs) en de stal zou rond 1850-1899 gebouwd (geen bewijs) moeten zijn geweest.

Nu moet ik kunnen aantonen als potentiële koper dat de woning + stal effectief voor 1962 gebouwd is geweest, maar hoe doe ik dit??

De makelaar zegt doe je goesting en renoveer de stal, niemand gaat er moeilijk over doen aangezien aan de buitenkant niks veranderd, maar is dit verantwoord? Wat met de kadastrale? En als ik het ooit wil verkopen?

Dit is onze eerste woning en veel ervaring hebben wij niet, ik wil het zo goed mogelijk doen aangezien het een aankoop is van meer dan een half miljoen euro..

polk

#2 , 13 dec 2024 07:46

Het Belgisch leger maakte in het verleden regelmatig luchtfoto's van het land om haar stafkaarten te actualiseren. Het is mogelijk dat er een historische luchtfoto bestaat van de woning waarop de bouwwerken reeds zichtbaar zijn. U kan deze raadplegen op http://www.cartesius.be/CartesiusPortal/

U kan in voorkomend geval bij het Nationaal Geografisch Instituut een afdruk van de foto vragen met o.a. gegevens van de vlucht, jaartal, dewelke u kan gebruiken als bewijsstuk.

lukasi

#3 , 13 dec 2024 09:09

of via geopunt de oude kaarten op vragen

Reclame

LennieK
Juridisch actief: Nee

#4 , 16 dec 2024 11:38

En dat advies van de makelaar? "Doe uw goesting"? Sorry, maar dat trekt er niet op. Wat ga je doen als je binnen twintig jaar de woning wil verkopen en geen enkele notaris vindt die daar wil aan meewerken? Of als de gemeente aan handhaving doet? De makelaar zal er ondertussen al lang zijn handen vanaf getrokken hebben. Vergeet niet dat de digitale mogelijkheden ook niet stil staan he. De meeste gemeentes krijgen jaarlijks nieuwe lucht- en straatbeelden, die een stuk actueler en scherper zijn dan bijvoorbeeld Google streetview

Terug naar “Stel een vraag”