Betwisting kosten gerechtsdeurwaarder gerechtelijke invordering

Gezond Verstand
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Betwisting kosten gerechtsdeurwaarder gerechtelijke invordering

#1 , 18 dec 2024 10:50

Moderator: gelieve geen namen te noemen. U kan u bericht opnieuw posten zonder de naam van het kantoor te vermelden.

Gezond Verstand
Topic Starter

#2 , 20 dec 2024 13:08

Kort samengevat heb ik op 28/11 een laattijdige betaling gedaan aan provinciebelastingen.

Op 29/11 stuur ik een mail naar de provincie met de vraag of zij de betaling goed ontvangen hebben.

Op 30/11 ontvang ik een - voor mij - eerste communicatie van een deurwaarderskantoor, om de kosten te vergoeden voor een gerechtelijke invordering die het deurwaarderskantoor heeft gedaan in dit dossier. In hun communicatie geven zij aan dat een eerste brief op 22/11 niet-aangetekend werd verzonden. Ik vraag hen bewijs dat ik de brief van 22/11 zou ontvangen hebben. Dit bewijs kunnen ze mij niet voorleggen. IK betwist de kosten omdat ik eerder betaald heb, dan ik van hen een eerste communicatie ontvangen heb.

Hieronder vind je de melding die ik bij de Ombudsman heb ingediend.

Wat is jullie visie over dit dossier?

---------------------------

Met deze brief wens ik een klacht in te dienen tegen het gerechtsdeurwaarderskantoor [DEURWAARDER], met betrekking tot een dossier waarin onrechtmatige kosten worden gevorderd, gebrek aan transparantie heerst, en waarin de communicatie met mij als mens ernstig tekortschiet. Hieronder vindt u een chronologische uiteenzetting van de feiten en mijn verzoek aan u om deze zaak grondig te onderzoeken.

Chronologie van de feiten

Provinciale belastingbetaling:

Op 28 november 2024 betaalde ik een openstaande provinciale belasting van €100 rechtstreeks aan de provincie Antwerpen (rekeningnummer BE80 xxx) met referentie xxxxxxx.

Bevestiging van betaling door de provincie:

Op 2 december 2024 bevestigde de dienst invordering van de provincie Antwerpen dat mijn betaling correct was ontvangen. Zij vermeldden daarbij dat [DEURWAARDER] nog extra kosten toevoegde wegens een aanmaning van 22 november 2024. Deze aanmaning heb ik echter nooit ontvangen.

E-mail van [DEURWAARDER] met bijkomende kosten:

Op 30 november 2024 stuurde [DEURWAARDER] een e-mail waarin zij €60 aan bijkomende kosten eisten, bestaande uit:

€30 voor een aanmaning;

€15 voor een opzoeking.

€15 voor invorderingsereloon

Verzoek om verduidelijking aan[DEURWAARDER]:

Op 3 december 2024 vroeg ik [DEURWAARDER] om een gedetailleerde specificatie van de kosten en een overzicht van de verrichte handelingen, inclusief de wettelijke basis. Daarnaast vroeg ik of er een formele betekening of aangetekend schrijven had plaatsgevonden vóór mijn betaling. Ik ontving hierop geen bevredigend antwoord.

Gesprek met medewerker van [DEURWAARDER]:

Op 17/12/2024 heb ik telefonisch contact opgenomen met [DEURWAARDER]. Tijdens dit gesprek, dat ik heb opgenomen (na dit duidelijk te hebben gemeld aan de medewerker), gaf de medewerker aan dat er op dat moment nog geen deurwaarder in dit dossier was toegewezen. Dit is opmerkelijk, gezien het feit dat zij opzoekingskosten en andere erelonen aanrekenen, wat doorgaans alleen door een gerechtsdeurwaarder kan worden gedaan.

Patstelling met Ombudsman-melding:

Om een klacht in te dienen bij de Ombudsdienst voor Gerechtsdeurwaarders, moet de naam van de betrokken gerechtsdeurwaarder worden opgegeven. [DEURWAARDER] heeft echter geweigerd deze informatie te verstrekken. De medewerker suggereerde zelfs dat ik dan maar alle deurwaarders van [DEURWAARDER] moest aanduiden, wat uiteraard absurd is.

Voorstel van [DEURWAARDER] om een interne klacht in te dienen:

De medewerker stelde voor dat ik een klacht zou indienen bij [DEURWAARDER] zelf. Gezien de aard van mijn klacht, die specifiek betrekking heeft op hun werkwijze, vind ik dit onaanvaardbaar. Ik wil een onafhankelijke derde partij, zoals uw dienst, inschakelen om deze situatie te beoordelen.

Juridische en ethische bezwaren

Onrechtmatigheid van de kosten:

De opgelegde kosten van €60 lijken onwettig en disproportioneel in verhouding tot de originele schuld van €100. Bovendien ontbreekt bewijs dat de aanmaning van 22 november 2024 daadwerkelijk naar mij is verzonden en ontvangen.

Gebrek aan transparantie:

[DEURWAARDER] heeft geen transparante communicatie gevoerd over de rechtmatigheid van de kosten of de status van het dossier. Het ontbreken van een toegewezen deurwaarder roept vragen op over de legitimiteit van de kosten.

Schending van proportionaliteit en zorgvuldigheid:

De gevorderde kosten zijn niet alleen buitensporig, maar ook slecht onderbouwd. Het gebrek aan openheid en het onvermogen om de naam van een verantwoordelijke gerechtsdeurwaarder te delen, getuigt van een gebrek aan professionaliteit en zorgvuldigheid.

Verzoek

Ik verzoek de Ombudsman Gerechtsdeurwaarders:

Een onderzoek in te stellen naar de rechtmatigheid en proportionaliteit van de door [DEURWAARDER] opgelegde kosten;

Te beoordelen of [DEURWAARDER] haar zorgvuldigheidsplicht en transparantie heeft nageleefd;

Te bemiddelen in deze kwestie en [DEURWAARDER] aan te sporen om correcte en volledige informatie te verstrekken;

Indien nodig passende maatregelen te treffen tegen [DEURWAARDER], inclusief het terugvorderen van onterecht opgelegde kosten.

basejumper

#3 , 20 dec 2024 14:11

Beste

Ik vermoed dat de provincie niet zo snel een deurwaarder aanstelt. Vermoedelijk kreeg u van de provincie al herinneringen…
De kost ad 60 euro lijkt me zeer gematigd. En die kost wordt niet gerekend in een percentage van de verschuldigde som. Het is niet omdat u ‘maar’ 100 euro moet betalen dat de deurwaarder ‘maar’ 5 of 10 euro onkosten mag vragen. Het opzoeken in bestanden, aanmaken dossier, verzenden schrijven enz vergt ook menselijke arbeid. Een half uurtje werk kost al snel meer dan het gevraagde bedrag. Lijkt me ook dat de oplijsting voldoet. Feit dat u dat onvoldoende gedetailleerd acht en dat u antwoorden van ombudsdiennsten enz als ‘onbevredigend’ beschouwt is vooral uw probleem. Als u de lat even hoog had gelegd voor uw eigen betaal gedrag had het probleem zich niet gesteld…
Het gaat hier om 100 euro waar u intussen mensen van de provincie, deurwaarders en ombudsdienst uren mee bezighoudt… Dan is 60 euro zeer goedkoop.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Gezond Verstand
Topic Starter

#4 , 21 dec 2024 16:34

Beste basejumper

Dank je voor je gewaardeerde reactie.

In dit specifiek geval gaat het over de chronologie van de feiten.

[DEURWAARDER] beweert dat er op 21/11 een niet aangetekende brief verstuurd is, waarin de hoofdsom en de deurwaarderskosten betaald dienen te worden. Deze niet-aangetekende brief heb ik niet ontvangen. Ik vind het gek dat in een formele procedure zoals een gerechtelijke invordering geen aangetekende brief of beteking door deurwaarder wordt gebruikt.

De betaling van de hoofdsom is uitgevoerd vóór ik een eerste communicatie van de deurwaarder ontving. Ik betwist de kosten van de deurwaarder omdat ik hiervan op de hoogte ben gebracht nadat de hoofdsom betaald is. Het enige wat ik vraag is een bewijs van ontvangst van de aanmaning van 21/11, voorafgaand de betaling. De deurwaarder kan dit bewijs niet leveren, waardoor mijn betwisting blijft bestaan: de deurwaarderskosten dienden niet te gebeuren omdat ik betaald heb voor ik van hen een eerste bericht ontving.

En het is dat wat ik hier vraag om te bekijken.

1. Telt de bedenking bij een eenzijdig verzoek tot betalen van kosten, dat 'hij die eist, ook bewijst'?

2. Invorderingsereloon aanrekenen terwijl er nog geen deurwaarder toegewezen is aan het dossier? Vreemd?

polk

#5 , 23 dec 2024 13:01

U post voor een zo correct mogelijk antwoord best de volledige chronologie, met zowel de elementen 'a charge' als 'a decharge'.

Wanneer was uw schuld bij de provinciebelastingen ontstaan?
Overige (aangetekende) briefwisseling omtrent de schuld (aanmaningen, herinneringsbrieven, ...)
Wat heeft u ertoe aangezet om op 28/11 plotseling toch te betalen?

Een gerechtsdeurwaarder niet niet verplicht een aanmaning aangetekend te verzenden.

Gezond Verstand
Topic Starter

#6 , 23 dec 2024 14:08

Ik heb nooit een aangetekende brief ontvangen, niet van de provincie, niet van het deurwaarderskantoor.
Anderzijds heb ik na de eerste mail die ik van de deurwaarder ontving hen steeds met aangetekende brieven blijven aanschrijven en de kosten blijven betwisten.

De provincie heeft op 03/12 bevestigd dat de hoofdsom voldaan is. Het gaat hier enkel over de kosten van de deurwaarder. De deurwaarder beweert in dit dossier enkel, maar toont nergens aan dat ik van hen een aanmaning heb ontvangen VOORAFGAAND het voldoen van de hoofdsom.

Hij die eist, die bewijst?

De laatste herinneringsbrief van de provincie werd gebruikt om alsnog de provinciebelasting te betalen, 28 dagen later dan de uiterste betaaldatum die in die brief gemeld werd.

Voor mij gaat het er over dat ik de hoofdsom volledig betaald heb voor ik een eerste bericht van de deurwaarder kreeg.
Het kan mogelijk zijn dat de deurwaarder op 21/11 een eerste brief verzonden heeft, echter heb ik die niet gekregen. Vervolgens krijg ik een mail van de deurwaarder op 30/11, maar dan heb ik de betaling (28/11) reeds uitgevoerd. Aangezien het eenzijdige schuldverklaring is, verwacht ik op zijn minst dat de deurwaarder ook officieel kan aantonen dat ik iets ontvangen heb. Anders kunnen zij zoveel beweren...

Thomas_A

#7 , 23 dec 2024 14:51

Aangezien het eenzijdige schuldverklaring is, verwacht ik op zijn minst dat de deurwaarder ook officieel kan aantonen dat ik iets ontvangen heb. Anders kunnen zij zoveel beweren...
Hier bent u verkeerd. U projecteert de logica van een burgerlijk geschil met een bedrijf op de overheid.

Voor belastingschulden (inclusief provinciebelasting) gelden andere regels. Een aangetekend schrijven is niet nodig en men moet niet via de rechtbank gaan. De gerechtsdeurwaarder treedt in deze ook niet zomaar op als incasso ter afschrikking.

De ontvanger van belastingen kan na de laatste herinnering zelf een dwangbevel opmaken en dit laten overhandigen door de gerechtsdeurwaarder. U zal de kosten moeten betalen. Zelfs tot beslag op uw loon of goederen kan men overgaan zonder dat er een rechtbank aan te pas komt.

Marcus Aurelius

#8 , 23 dec 2024 16:31

Er zijn al heel wat mensen door eigenzinnigheid en princiepskwesties in zwaar water terecht gekomen.

Persoonlijk zou ik u aanraden om deze som zonder verder morren te betalen. Zoals hierboven vermeld heef uw tussenkomst bij de verschillende instanties al heel wat kosten voor de gemeenschap veroorzaakt.

Prettige feestdagen....
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Gezond Verstand
Topic Starter

#9 , 29 dec 2024 11:25

Aangezien het eenzijdige schuldverklaring is, verwacht ik op zijn minst dat de deurwaarder ook officieel kan aantonen dat ik iets ontvangen heb. Anders kunnen zij zoveel beweren...
Hier bent u verkeerd. U projecteert de logica van een burgerlijk geschil met een bedrijf op de overheid.

Voor belastingschulden (inclusief provinciebelasting) gelden andere regels. Een aangetekend schrijven is niet nodig en men moet niet via de rechtbank gaan. De gerechtsdeurwaarder treedt in deze ook niet zomaar op als incasso ter afschrikking.

De ontvanger van belastingen kan na de laatste herinnering zelf een dwangbevel opmaken en dit laten overhandigen door de gerechtsdeurwaarder. U zal de kosten moeten betalen. Zelfs tot beslag op uw loon of goederen kan men overgaan zonder dat er een rechtbank aan te pas komt.
Ik probeer het helder te krijgen. Vandaar mijn bijkomende en/of cirkelende vragen.

Er is nog geen dwangbevel opgemaakt. Dit wordt ook bevestigd in de laatste brief waarin zij aankondigen dat er een dwangbevel zal volgen.

De betaling van de hoofdsom (28/11) is voldaan vóór ik een eerste communicatie (via mail - 30/11) van de deurwaarder ontving. Zij beweren dat ze op 21/11 een niet-aangetekende brief verzonden hebben, die ik echter niet ontvangen heb.
Ik ga er dan van uit dat ik de betaling van de hoofdsom heb uitgevoerd voordat ik een eerste schrijven van de deurwaarder ontvangen heb (en dus geen bijkomende invorderingserelonen en aanmaningskosten dien te vergoeden aan de deurwaarder).

mava105

#10 , 29 dec 2024 12:39

Wanneer was de uiterste dag voor de betaling? Het is die datum dat telt. Hou wel rekening met 3 dagen verwerkingstijd voor de bank. Het is de dag dat de dienst de betaling in HANDEN HEEFT die telt. Daar zijn veel mensen in de fout.

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”