Wilsonbekwame tante heeft schulden

Lila2015@
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Wilsonbekwame tante heeft schulden

#1 , 30 dec 2024 19:08

Zoals de titel het zegt
Even een korte schets
Mijn tante : geen eigendommen noch financiën in haar bezit , uitgezonderd haar weduwe pensioen.
Is vorig jaar 24/9 opgenomen in ziekenhuis en vandaar naar het woon zorg centrum verhuist
Is in het ziekenhuis door een neuroloog dement en wilsonbekwaam bevonden
Ik, enige bekwame familielid (nichtje) heb alles wat met haar te doen heeft overgedragen aan een advocaat via vrederechter
Advocaat heeft naar eigen zeggen alle instanties vorig jaar ingelicht dat mijn tante dus niet meer in haar huur woonst verbleef en dat alles stopgezet moest worden ( denk aan gas , elektriciteit etc)
Helaas bleef post aankomen en al gauw misnoegde schuldeisers
Alles scheen redelijk opgelost nadat ik de advocaat erop wees dat dit gebeurde
Enkel Eneco bleef sturen en naar mij mailen
( had mezelf opgegeven als communicatie persoon daarvoor )
Na vele telefoons en discussies hebben zij een incasso ingeschakeld
Zij beweren niet ingelicht te zijn geweest
En eisen de schuld van bijna 800€ aan voorschotten ( periode dat mijn tante daar al niet meer verbleef )
Ondertussen weigert de advocaat het te betalen aangezien er simpelweg geen middelen zijn
OCMW legt al bij bij het rusthuis factuur en levensonkosten vr de tante ( kledij etc )
Advocaat heeft nogmaals laten horen aan incasso dat het niet te betalen valt maar incasso eist het op en dreigt met een rechtszaak met extra kosten ten laste van tante.
Mijn vraag is nu : kan een persoon die wilsonbekwaam is überhaupt nog schulden moeten betalen ? En een rechtszaak krijgen ?
Kan een maatschappij zoals Eneco iemand dagvaarden terwijl die tijdens die periode daar niet meer verbleef ?
Heeft iemand hier meer informatie/ervarinf over ?

Franciscus

#2 , 30 dec 2024 19:50

Er is dus een bewindvoerder aangesteld door de vrederechter.
Ik wens het incassobureau veel succes want die zullen via dezelfde vrederechter moeten passeren om een vonnis te krijgen.

Marcus Aurelius

#3 , 08 jan 2025 23:00

#2, collega niet noodzakelijk. Het wzc kan in een ander district liggen, alles zal ervan afhangen waar mevrouw haar domicilie heeft. Gezien er een bewindvoerder werd aangesteld, is dit normaliter ook bekend gemaakt in het B.S.. De bewindvoerder en niet het nichtje is bevoegd om hierover te oordelen, laat staan stappen te ondernemen. Indien zij een zorgvolmacht heeft voor mevrouw handelsonbekwaam werd verklaard en een bewindvoerder werd aangesteld, kan zij m.i. wel als vertrouwenspersoon optreden. Een slecht functionerende bewindvoerder moet sowieso aan de vrederechter gesignaleerd worden. Denk eraaan het tenslotte uw tante die alles zal moeten betalen.
------------------------------------------------------------------------
wat baat kaars en bril, als de uil niet zien en lezen wil.

Reclame

Terug naar “Andere”