GAS overtreding blauwe zone

Thomas_A
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

GAS overtreding blauwe zone

#1 , 02 feb 2025 07:59

Gezien ik zelf minder thuis ben in parkeerovertredingen, graag advies over volgende.

Ik woon in een blauwe zone met parkeerplaatsen parallel met de huizen (parkeerschijf of bewonerskaart nodig). Mijn woning beschikt ook over een eigen garage. Aanduiding parkeerstrook door witte lijn zonder afbakening aparte parkeervakken. Plaats voor garagepoort is ook niet apart aangeduid.

Gewoonlijk staat de wagen van mijn vriendin in de garage, de mijne voor de poort of met de bewonerskaart verder in de straat.

Sinds 2 weken heb ik een nieuwe wagen en de nummerplaat hiervan hangt nog niet op de garagepoort.

Ik ontving deze week een berichtgeving van GAS overtreding onder de ruitenwisser, met vermelding niet leggen van parkeerschijf of bewonerskaart. Ik stond echter voor mijn garagepoort geparkeerd.

Mijn vragen:
- Stel dat ik hiertegen bezwaar indien, kan men inbrengen dat mijn nummerplaat niet op de garagepoort stond? Of kan men hiertegen niet optreden via GAS regelgeving?
- Als men aangeeft dat ik niet voor de poort stond, maar enkele meter verder voor de woning. Bij wie ligt de bewijslast?

Sirkii

#2 , 02 feb 2025 08:49

Neen heb je. Ja kan je krijgen. Dien een bezwaar in maar denk niet dat je gelijk kan krijgen. Je had al 2 weken tijd om t in orde te brengen maar haast en spoed is zelden goed zeker ….

Thomas_A
Topic Starter

#3 , 02 feb 2025 09:20

Je had al 2 weken tijd om t in orde te brengen maar haast en spoed is zelden goed zeker ….
Hoe bedoel je? Overtreding is voor niet plaatsen van parkeerschijf of bewonerskaart en die zijn niet verplicht voor de garagepoort.

Ik meen me te herinneren dat parkeren voor garagepoort niet via GAS-reglement kan beboet worden, en daar zoek ik bevestiging of ontkenning van.

Reclame

builder

#4 , 02 feb 2025 10:27

"Het is verboden een voertuig te parkeren voor de inrij van eigendommen, behalve de voertuigen waarvan het inschrijvingsteken leesbaar op die inrij is aangebracht" (KB1/12/1975, Art. 25.1, 3°) is opgenomen in het KB 9/03/2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F 103, vastgesteld met automatisch werkende toestellen (Art. 2, §1, j).
https://www.ejustice.just.fgov.be/eli/b ... 326/justel

Wanneer deze bepaling ook is overgenomen in het politiereglement van de betreffende gemeente, kan dit met GAS beboet worden.

pouly

#5 , 02 feb 2025 12:14

Je had al 2 weken tijd om t in orde te brengen maar haast en spoed is zelden goed zeker ….
Hoe bedoel je? Overtreding is voor niet plaatsen van parkeerschijf of bewonerskaart en die zijn niet verplicht voor de garagepoort.

Ik meen me te herinneren dat parkeren voor garagepoort niet via GAS-reglement kan beboet worden, en daar zoek ik bevestiging of ontkenning van.
Artikel 27.6 voorziet dat de bepalingen van artikel 27.1 en 27.2 ( blauwe zone ) niet van toepassing zijn op de voertuigen die geparkeerd staan voor de inrij van eigendommen EN waarvan het inschrijvingsteken van dit voertuig leesbaar op die inrij is aangebracht. Uw inschrijvingsteken was dus niet op de inrij aangebracht en dus bent u in overtreding. Denk dus niet dat verhaal halen veel zal opbrengen.

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”