Situatie:
We zijn al 14 jaar een koppel en wonen feitelijk samen in het huis dat enkel mijn eigendom is. Mijn vriendin werkt niet meer en er zullen geen kinderen komen. We hebben beiden een eigen vermogen.
Ne denken we aan trouwen omdat ik schrik heb dat ze nu bij mijn eventueel overlijden niets krijgt of zeer hoge successie zal moeten betalen (vb mijn groepsverzekering/pensioensparen waar ze begunstigde is).
Wat zeer belangrijk is:
1. Ze moet in het huis kunnen blijven wonen dmv het vruchtgebruik. Er zijn nog wettelijke erfgenamen (moeder/nonkels/tantes/neven/nichten/ geen broers en zussen!)
2. Een bepaald deel van mijn roerende middelen ontvangen met zo weinig mogelijk successierechten te betalen.
Dit natuurlijk in de veronderstelling dat het huwelijk/relatie stand houdt.
Ook belangrijk is dat ik bij een eventuele breuk niet heel mijn leven mijn salaris moet delen met mijn vriendin. Zeker nu ze is gestopt met werken. Er is geen enkele reden om te stoppen maar als dit haar wens is, ga ik haar niet tegenhouden. Ik wil er enkel later niet voor boeten indien er een breuk volgt. Ik weet niet of dit terzake doet maar het is de bedoeling dat ik haar ten laste ga nemen.
De vraag is nu of een huwelijk ons een stap dichter zet om deze zaken te verwezelijken? Zo ja met welk stelsel kunnen we dan best trouwen?
Of is het beter om gewoon een testament op te stellen omdat een huwelijk niets verandert?
Ik heb al vanalles gaan opzoeken en met een notaris gaan praten maar ik begrijp het niet hoor.
Zo zei de notaris dat mits een huwelijk mijn vriendin nog altijd geen kans maakt om het vruchtgebruik van de woning te bekomen zonder testament. Zo staat er ook bij het wettelijk huwelijksstelsel dat bij een huwelijk een partner de woning niet mag verkopen/verhuren zonder toestemming van de andere partner en dat een partner ook niet uit het huis kan gezet worden. Ook wanneer 1 partner eigenaar is. Wil dit dan zeggen dat mits een breuk mijn vriendin in de woning kan blijven totdat de eventuele scheiding getekend is?
Ik ben misschien aan het doemdenken ivm een breuk maar als ik al die verhalen hier lees, wil ik toch liever op alles voorbereid zijn en niets overhaast doen.
mvg,
yoxan