erfenis verwerpen

Alaska
Topic Starter

erfenis verwerpen

#1 , 06 jun 2012 22:10

Ik zou de erfenis van mijn overleden broer willen verwerpen!
1. Welke documenten dien ik meer te nemen naar de griffie van rechtbank van eerste aanleg?
2. Ik heb reeds meer dan 20 jaar geen contact meer met mijn familie, hoe weet ik wat de laatste verblijfplaats van mijn broer was?

MVG,

Alaska

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 06 jun 2012 22:40

Hoe weet u dat hij overleden is?
Want idd u dient dit te doen op griffie Rb eerste aanleg van zijn woonplaats.
Bent u gecontacteerd door zijn notaris?
U kan aan uw gemeente vragen wat zijn woonplaats was... u kan zeggen (als u dat weet) dat hij overleden is en dat uw naar de juiste Rb wil gaan .
De arrondissementshoofdplaats zal men wel kunnen vermelden zonder inbreuk te doen aan de privacy.

Alaska
Topic Starter

#3 , 06 jun 2012 22:52

Bedankt voor uw vlugge antwoord Franciscus. Ik weet dat mijn broer overleden is omdat ik een factuur van een gerechtsdeurwaarder ontvangen heb.

Reclame

mava105

#4 , 07 jun 2012 12:26

Gezien de GDW waarschijnlijk uit dezelfde woonplaats komt als uw broer, kan je toch via hem de woonplaats van uw broer bekomen.

Leki

#5 , 07 jun 2012 12:53

Om de nalatenschap te verwerpen heb je nodig:
- Een overlijdensattest van je broer (te bekomen via de gemeente waar je broer laatst woonde, en waarschijnlijk kunnen ze dit op jouw gemeente wel opzoeken en meedelen)
- Jouw identiteitsgegevens

Sommige rechtbanken vragen ook nog een bewijs van laatste woonplaats van de overledene...

Franciscus

#6 , 07 jun 2012 18:50

Factuur deurwaarder waarom?

kamthy

#7 , 18 jun 2012 23:25

Kan een erfgenaam zijn erfdeel verwerpen om te vermijden dat er beslag wordt op gelegd door schuldeisers, bv. banken, fiscus ?
Indien ja, wordt zijn erfdeel verdeeld over de andere mede-erfgenamen ?Dank bij voorbaat.

wanton

#8 , 19 jun 2012 17:40

Indien een erfgenaam zijn erfdeel verwerpt , omdat dat geld naar zijn schuldeisers zou gaan , kunnen die schuldeisers zich verzetten tegen die verwerping. Zo'n verwerping heeft dus weinig zin , ook al omdat die schuldeisers dat erfdeel kunnen opeisen verschillende jaren later.
Wanneer een erfgenaam zijn deel verwerpt , wordt de erfenis verdeeld tussen de mede-erfgenamen : er is een erfgenaam minder. Maar in zo'n geval zijn zij niet zeker dat ze alles kunnen behouden.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

kamthy

#9 , 20 jun 2012 17:47

@wanton bedankt voor de snelle reactie

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”