hoe een vonnis uitvoeren via gerechtsdeurwaarder

murblo
Topic Starter

hoe een vonnis uitvoeren via gerechtsdeurwaarder

#1 , 07 jul 2013 19:59

hallo,

we hebben vonnis, ex van mijn man heeft deel doorgestort, maar stuk bijzondere onkosten (verwezen door jeugdrechter naar vorig uitvoeringsvonnis) weigert ze onder elk excuus.
nu laat ze haar advocaat brief schrijven dat ik haar stalk doordat ik twee keer afrekening heb gestuurd met eindbetalingsdatum en dan deurwaarder.
nu doorgegeven aan onze advocaat, joepie weer super kosten om 677 euro terug te krijgen
we zullen niet anders kunnen dan werken met deurwaarders en alle kosten mogen we voorschieten, met 7 kids, zal lachertje worden.
madam amuseert zich hoor, het is haar zoon.

weet er iemand hoe die procedures nu verder verlopen?
ik hoor horrorverhalen, maar aan de andere kant wil ik het haar niet gunnen

kan er iemand helpen???
mvg

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 09 jul 2013 08:26

"Art.1393. Overhandiging van de uitgifte van het vonnis...aan de gerechtsdeurwaarder geldt als volmacht voor alle tenuitvoerleggingen."(Gerechtelijk Wetboek=Ger.W.)Indien u die uitgifte niet bezit,maak dan toepassing van “Art.516.Zij(=de gerechtsdeurwaarders) kunnen ter griffie de uitgiften, afschriften en uittreksels van alle processtukken lichten...”(Ger.W.).Overhandig de gerechtsdeurwaarder daartoe dan een kopie van het vonnis dat u wel bezit.
"Art.1024. De kosten van tenuitvoerlegging komen ten laste van de partij tegen wie de tenuitvoerlegging wordt gevorderd."(Ger.W.)
“Art.4.De gerechtsdeurwaarders hebben het recht:...4°.het nodige voorschot te eisen alvorens de gevraagde opdrachten te verrichten.”(K.B.30 november 1976).

“Art.1412.De beperkingen en uitsluitingen waarin de artikelen 1409, 1409bis en 1410, § 1, § 2, 1° tot 7°, §3 en § 4 voorzien, zijn niet van toepassing:1° wanneer de overdracht of het beslag wordt verricht wegens de onderhoudsverplichtingen...”(Ger.W.).

“Art.391bis Met gevangenisstraf van acht dagen tot zes maanden...wordt gestraft hij die,na door een rechterlijke beslissing waartegen geen verzet of hoger beroep meer open staat,te zijn veroordeeld om een uitkering tot onderhoud te betalen aan zijn echtgenoot,aan zijn bloedverwanten in de nederdalende of opgaande lijn,meer dan twee maanden vrijwillig in gebreke blijft de termijnen ervan te kwijten..."(8 juni 1867 Strafwetboek=Sw.); Zie eventueel ook art.490bis Sw.
In dat geval kan u dus ook strafklacht neerleggen bij de politie.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 09 jul 2013 14:18

Klopt zoals j.demoor zegt aangifte doen bij politie.
Deze zullen ex uitnodigen voor verhoor en haar tevens aanmanen zich aan het vonnis te houden.

Reclame

murblo
Topic Starter

#4 , 09 jul 2013 21:01

ja ik weet het wel, maar het zijn bijzondere onkosten, en dit is omschreven, er staat geen vast bedrag op
al bij al moet ze ons 677 euro maar als we de twee verschillende vonnissen dienen te betekenen en deurwaarders, djeezus, wat is er nog over
plus het verzet dat ze zal aantekenen pfffff
in ons land is het moeilijk je geld terug te krijgen...

iemand een andere oplossing???

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 09 jul 2013 23:27

Het is de verliezende partij die de deurwaarder betaald... gezien zij u moeten betalen ...krijgen ze het bedrag dat bepaald wordt in het vonnis EN de deurwaarderskosten te betalen.
Het is dus niet bedrag min x maar bedrag + X dat dient betaald te worden.

Terug naar “Echtscheiding”