Even een kleine schets van wat er zich voor doet:
Sinds april heb ik een zaak overgenomen, met daarbij dus ook de klanten.
Na het eerste kwartaal maakte ik mijn facturen op voor de periodieke klanten.
Nu heeft 1 van die klanten de factuur betaald op het rekeningnummer van de vorige eigenaar.
De vorige eigenaar weigert dit bedrag aan mij door te storten, of terug te storten aan de verzender.
Nu is mijn vraag dus: Wat te doen?
Ik vind het volgende terug:
Echter, na een telefoontje met de bank van de vorige eigenaar werd er mij daar verzekerd dat de ontvanger in geen geval verplicht kan worden dit bedrag terug te storten. Toen ik vroeg of ze daar wel zeker van was ging ze het even navragen bij een collega, maar die wist hetzelfde te vertellen...Art. 1235 BW
"Iedere betaling onderstelt een schuld: hetgeen betaald is zonder verschuldigd te zijn, kan worden teruggevorderd. Geen terugvordering kan plaatshebben ten opzichte van natuurlijke verbintenissen die men vrijwillig voldaan heeft."
Art. 1376 BW
"Hij die bij vergissing of met zijn weten iets ontvangen heeft dat hem niet verschuldigd was, is verplicht het terug te geven aan degene van wie hij het ontvangen heeft zonder dat het verschuldigd was."
Art. 1378 BW
"Indien hij die ontvangen heeft, te kwader trouw was, moet hij niet alleen het kapitaal teruggeven, maar ook de interesten of de vruchten, te rekenen van de dag van de betaling."
Iemand die nu precies kan zeggen hoe dit zit, en wat de volgende stappen zijn die mijn klant en/of ik moeten ondernemen?
Uiteraard kunnen we zeggen dat het de klant zijn eigen schuld is, en dat hij het zelf maar oplost, maar dat getuigt van weinig klantvriendelijkheid, en is dus geen oplossing voor mij.
Alvast bedankt!