Hoelang is 1 maand ?

patjebrussel
Topic Starter

Hoelang is 1 maand ?

#1 , 31 jan 2016 14:44

Hoelang is juridisch een termijn van 1 maand ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 31 jan 2016 15:16

ik drenk dat men in juridische en/of administratieve termen enkel spreekt van werkdagen, kalenderdagen en weken. dus bijvoorbeeld: gelieve te betalen binnen de 10 werkdagen. Of bvb. te reageren binnen de 4 weken. Ofwel spreekt men van de kalendermaand: en daarmee bedoelt men dus bvb. De maand februari na de maand januari, dus maanden met variabele lengte.

Xenophon
Juridisch actief: Ja

#3 , 31 jan 2016 18:43

Ik vermoed dat TS een probleem heeft waarbij de berekening van de termijn vanaf een datum van betekening of iets dergelijks zal spelen. Daarom: best posten waarover het exact gaat ofwel het gerechtelijk wetboek beginnen lezen vanaf art. 48 en goed kijken naar art 53 e.v.:

Art. 53. De vervaldag is in de termijn begrepen.
Is die dag echter een zaterdag, een zondag of een wettelijke feestdag, dan wordt de vervaldag verplaatst op de eerstvolgende werkdag.

Art. 53bis.<Ingevoegd bij W 2005-12-13/35, art. 2; Inwerkingtreding : 31-12-2005> Ten aanzien van de geadresseerde, en tenzij de wet anders bepaalt, worden de termijnen die beginnen te lopen vanaf een kennisgeving op een papieren drager berekend :
1° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij gerechtsbrief of bij een ter post aangetekende brief met ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die volgt op deze waarop de brief aangeboden werd op de woonplaats van de geadresseerde of, in voorkomend geval, op zijn verblijfplaats of gekozen woonplaats;
2° wanneer de kennisgeving is gebeurd bij aangetekende brief of bij gewone brief, vanaf de derde werkdag die volgt op die waarop de brief aan de postdiensten overhandigd werd, tenzij de geadresseerde het tegendeel bewijst;
[1 3° wanneer de kennisgeving is gebeurd tegen gedagtekend ontvangstbewijs, vanaf de eerste dag die erop volgt.]1
----------

Art. 54. Een in maanden of in jaren bepaalde termijn wordt gerekend van de zoveelste tot de dag vóór de zoveelste.

Ik zou u adviseren om uw concrete geval uit te leggen met de werkelijke data; dit is niet altijd zo eenvoudig als het er uitziet om te beantwoorden.
Ik ben geen advocaat, u gebruikt de informatie die ik verstrek strikt op eigen risico. Win steeds gekwalificeerd advies in voor belangrijke beslissingen.
Gelieve vragen te stellen via het forum, NIET via persoonlijke berichten.

Reclame

Terug naar “Procedure, Spelers & Instellingen”