niet akkoord. Een expliciete werkweigering terwijl er gewoon een dreigingsniveau 4 is over een groot gebied (Brussel), maar geen concreet risico is tegenover de werkgever, is een "normale" werkweigering. Werkgever zal wel rekening moeten houden met de gevoeligheden en voorzichtiger te werk gaan, maar zal bij manifeste weigering nadat toelichting bij de eventuele aanwezigheid van politie er is, wel degelijk een ontslag kunnen geven om dringende reden.
Een werkgever mag een werknemer ALTIJD om dringende reden (proberen) ontslaan, maar als de werknemer het voor de arbeidsrechtbank brengt, moet het daar ook staande blijven.
In dit geval: als de werknemer voor de arbeidsrechtbank verklaart: "Mijn werkgever heeft een ernstige dreigbrief gekregen dat er die dag iets ging gebeuren. Ik wou verlof nemen op die dag omdat ik het niet vertrouwde, maar mijn werkgever stond me dit niet toe. Ik ben dan zelf thuis gebleven die dag, omdat ik me echt niet veilig voelde." en op de rest van het werk van de werknemer is niets aan te merken, dan denk ik niet dat een serieuze rechter dit als voldoende reden gaat zien voor ontslag om dringende reden.
Ook nog even dit meegeven:
Afwezigheid op het werk
Het spreekt voor zich dat een verantwoorde afwezigheid (bv. gestaafd door een medisch attest) geen ontslag om dringende reden kan verantwoorden.
Enkel een niet-verantwoorde afwezigheid kan tot een ontslag om dringende reden leiden, maar hierbij dient wel onmiddellijk te worden opgemerkt dat de kortstondigheid ervan toch een ontslag om dringende reden in de weg kan staan. Deze ‘kortstondigheid’ wordt in de rechtspraak evenwel op diverse wijze geïnterpreteerd afhankelijk van de concrete omstandigheden van het dossier (enkele uren, één dag, maar ook meerdere dagen afwezigheid worden in de rechtspraak niet altijd als voldoende beschouwd om een ontslag om dringende reden te verantwoorden).
Vooraleer over te gaan tot een ontslag om dringende reden, doet men er dan ook goed aan de betrokken werknemer eerst in gebreke te stellen voor diens ongewettigde afwezigheid op het werk. Blijft de werknemer ondanks dit schrijven nog steeds ongewettigd afwezig op het werk, dan verantwoordt deze omstandigheid in principe een ontslag om dringende reden.
Dat de TS geen week moet wegblijven, is nogal wiedes, maar enkel de dag waarop de "bom zou afgaan"... Ik denk niet dat dit voldoende reden is voor ontslag om dringende reden, hoor...